Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Problems of the level crossings
Autoři: Pětioký Marek | Schmidová Eva | Culek Bohumil | Hanus Petr
Rok: 2015
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: International Congress on Advanced Railway Engineering. IC-ARE´15: proceedings
Název nakladatele: Istanbul University
Místo vydání: Istanbul
Strana od-do: 102-106
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Problémy železničních přejezdů Železniční přejezdy jsou základní a velmi důležitou částí dopravní infrastruktury. Jsou to místa, kde se střetává silnice se železnicí. Příspěvek uvádí jeden příklad celopryžového železničního přejezdu a prezentuje hlavní problémy, které je možné pozorovat všeobecně na železničních přejezdech. Konkrétně to znaména opotřebování úhlových vodicích vložek, contakty pružných svěrek s panely přejezdové konstrukce a korozi pružných svěrek. Největší část příspěvku je věnována lomům vnějších ramen pružných svěrek a vyšetřování lomové plochy elektronovým mikroskopem. Toto vyšetřování je velmi užitečné pro porozumění důvodu, proč lom nastal, což je základním předpokladem pro nalezení řešení daného problému a možnému návrhu řešení. železniční přejezd; koroze; pružná svěrka; lom pružné svěrky; lomová plocha; elektronový mikroskop
eng Problems of the level crossings Level crossings are integral and very important parts of the transport infrastructure. There are places with a contact of roads and railways. This paper introduces one example of the rubber level crossing and as well as main problems that are possible to observe (not only on this one level crossing) but generally. It especially means wearing of the angled guide plate, contacts of the tension clamps with the panels of the level crossing construction and corrosion of the tension clamps. The biggest part of the paper deals with the fractures of the outer spring arms of the tension clamps and the examination of the fracture surface by electron microscope. The examination of the fracture surface of the outer spring arms of the tension clamp is very useful for the understanding of the reasons why the fracture occurred. The understanding is necessary premise for the finding of the solution. The problem with the corrosion decrease of the material of the tension clamps and with the fractures of the tension clamps is quite common at the level crossings. Above mentioned leads to the problems with the geometry of the track (especially with the track gauge). It is necessary to examine the problem, find reasons and suggest solutions. level crossing; corrossion; tension clamp; crack of the tension clamp; fracture surface; electron microscope