Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Simulation of wheel-rail contact conditions on experimental equipment
Autoři: Voltr Petr
Rok: 2016
Druh publikace: ostatní do riv
Název zdroje: Železničná doprava a logistika
Strana od-do: 77-82
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Simulace podmínek kontaktu kola a kolejnice na experimentálních zařízeních Článek je zaměřen na vybavení využívané v experimentálním výzkumu v oboru kolejových vozidel. U takových experimentálních zařízení se kolo nebo kolejnice (či obojí) nahrazuje jinými tělesy, např. kotouči s odlišnými rozměry nebo geometrií. Hlavním cílem této studie je představit rozbor kontaktních podmínek náhradních těles za účelem zmenšení (či alespoň identifikace) odlišností od podmínek skutečného železničního provozu. V první části je uveden přehled vlastností zkušebních zařízení spolu s teoretickým podložením nejdůležitějších odlišností, přičemž se pro srovnání využívá Hertzova teorie. Následuje rozbor tří vybraných situací z nedávno řešených výzkumných úloh; tyto zahrnují náhradu rovné kolejnice kladkou (rotující kolejnicí), vliv tlaku v kontaktu na součinitel tření a možnost vyvození plného prokluzu vzhledem k momentu hnacích motorů. V souhrnu se ukazuje, že u zvolených veličin lze zachovat hodnoty typické pro skutečný provoz, nikoli však u všech současně. Jako obzvlášť výhodné se ukazuje zachovat hodnotu tlaku (normálového napětí) v kontaktní ploše, a to z pohledu zatížení materiálu, třecích podmínek i sklonu adhezní charakteristiky. adheze; tření; rotující kolejnice; zkušební zařízení; kontakt kolo-kolejnice
eng Simulation of wheel-rail contact conditions on experimental equipment The paper is focused on equipment used in experimental research in the field of rail vehicles. Such equipment often replace the wheel or the rail (or both) with substitutive bodies, e.g. discs of different dimensions and profiles. The main aim of this study is to present an analysis of contact conditions of such bodies with the purpose to reduce (or at least identify) the differences from the conditions of actual railway operation. Firstly, an overview of properties of experimental equipment is given, together with theoretical basis of the most important differences with the use of Hertzian contact for comparison. This is followed by analysis of three selected situations encountered in research work of the author; these include substitution of straight rail with a roller (rotating rail), influence of pressure between contacting bodies upon coefficient of friction and the problem of inducing full sliding with respect to the torque of the driving motors. In conclusion, it is stated that selected quantities may be kept at the values typical for real operation, but not all of them at the same time. It appears particularly suitable to maintain the correct value of pressure (normal stress) in the contact area because of material loading, frictional conditions as well as slope of adhesion characteristics. adhesion; friction; rotating rail; test equipment; wheel-rail contact