Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Transient wheel-rail adhesion characteristics under the cleaning effect of sliding
Rok: 2015
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Vehicle System Dynamics
Název nakladatele: Taylor & Francis Ltd.
Místo vydání: Abingdon
Strana od-do: 605-618
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Přechodové charakteristiky adheze kola a kolejnice při čištění prokluzem Vyšetřování jevů v trakci a brzdění kolejových vozidel vyžaduje správné modelování tření v kontaktu kola a kolejnice v režimu plného prokluzu. K tomu se často využívá adhezní charakteristika s klesajícím součinitelem tření závislým na rychlosti. Taková funkce ale popisuje jen ustálený stav, ustálené podmínky suchého tření. Pozorování však ukazují, že podmínky mohou být proměnlivé; disipace energie v oblasti dotyku se projevuje čisticím efektem, který je výrazný zejména za špatných adhezních podmínek a zvyšuje součinitel tření nad původní úroveň. Článek vysvětluje vliv tohoto jevu na měřené adhezní charakteristiky získané při laboratorních experimentech. Tyto charakteristiky jsou pojímány a hodnoceny jako přechody mezi ustálenými charakteristikami pro znečištěné a čisté povrchy. Je navržen matematický popis těchto přechodů, využitelný v jakémkoli kontaktním modelu, jehož vstupem je součinitel tření. kontakt kolo-kolejnice; tření; prokluz; adhezní charakteristika; čištění
eng Transient wheel-rail adhesion characteristics under the cleaning effect of sliding Investigation of traction and braking phenomena in rail vehicles requires proper modelling of friction in wheel-rail contact in the mode of full sliding. Adhesion characteristic with falling velocity-dependent friction is therefore often employed. Such function however still describes a steady state, steady dry friction conditions. It is observed that the conditions may be variable, though; energy dissipation in the contact area brings a cleaning (conditioning) effect marked particularly at low adhesion and improving friction above the initial level. The present paper explains the role of this effect in measured wheel-rail adhesion characteristics obtained in laboratory experiments. They are understood and evaluated as transitions between steady characteristics for contaminated and cleaned surfaces. Mathematical description of the transition is proposed, suitable for use with any contact model using coefficient of friction as input. wheel-rail contact; friction; sliding; adhesion characteristic; conditioning