Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

MATEMATICKÝ MODEL BEZPEČNOSTI VYBRANÉHO TYPU KŘIŽOVATKY V ZÁVISLOSTI NA DISPOZIČNÍM ŘEŠENÍ
Autoři: Lopour Pavel
Rok: 2015
Druh publikace: ostatní - dizertace
Název nakladatele: Univerzita Pardubice
Místo vydání: Pardubice
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze MATEMATICKÝ MODEL BEZPEČNOSTI VYBRANÉHO TYPU KŘIŽOVATKY V ZÁVISLOSTI NA DISPOZIČNÍM ŘEŠENÍ Dizertační práce se zabývá matematickým modelováním bezpečnosti dopravy v závislosti na dispozičním řešení – typů křižovatek na místních komunikacích za použití bezpečnostních ukazatelů teorie konfliktních situací a dopravní simulace. V první části je rozebráno současné pojetí hodnocení bezpečnosti silničního provozu ve vztahu použití reaktivních metod (nehodové záznamy) a alternativní přístupy proaktivních metod (využití teorie konfliktních situací - TCT). Dále je shrnuta analýza současného stavu hodnocení bezpečnosti při využití dopravních simulací a TCT. Práce obsahuje rozbor použitých TCT metod zjišťování závažnosti konfliktů a potenciálních kolizí a upravenou aplikaci hodnocení nepřímých bezpečnostních ukazatelů získaných z dopravní simulace (PTV Vissim a SSAM). Dopravní simulace a hodnocení nepřímých ukazatelů bezpečnosti bylo provedeno na teoretických modelech nejběžnějších typů křižovatek v ČR (styková s/bez odbočovacího pruhu, průsečná s/bez odbočovacího pruhu, malá okružní křižovatka a velká okružní křižovatka s jedním pruhem na vjezdu i na okružním pásu). Pro rozbor výsledků byly modely zatíženy pěti intenzitami dopravy a určeny tři zkoumané oblasti křižovatek ovlivněné dopravním proudem. Zvolené typy křižovatek jsou podrobeny hodnocení bezpečnosti vybranými metodami s doporučením pro další použití. Pro ověření poznatků je provedena případová studie hodnocení variantního návrhu okružní křižovatky. Hodnocení bezpečnosti silničního provozu křižovatek na základě nepřímých ukazatelů získaných z dopravního modelu je samostatný hodnotící systém vedle stávajících reaktivních přístupů. Přestože jsou dopravní mikrosimulace simulací bezpečné jízdy (bez nehod), je možné dopravní modely považovat za objektivní nástroje při posuzování dispozičního návrhu křižovatek. V rámci vyhodnocení výsledků bylo navrženo několik základních směrů, kterými by se budoucí výzkum měl ubírat a doporučení pro vývojáře používaného softwaru. bezpečnost; konfliktní situace; nehoda; dopravní simulace; nepřímé ukazatele; kritická mezera; křižovatka; závažnost; dopravní proud
eng MATHEMATICAL MODEL OF INTERSECTION TRAFFIC SAFETY ACCORDING TO DESIGN LAYOUT This dissertation – thesis deals with mathematical model of traffic safety according to design layout – types of local intersections using safety indicators of Traffic Conflict Theory and traffic simulation. The first part is devoted to the main approaches of the road safety assessment related to use of the reactive methods (accident records) and the proactive methods (using the Traffic Conflict Theory - TCT). This part describes the safety continuum and its importance for proactive approaches with introducing TCT and methods used in CR. Following gives current state of traffic safety assessment using traffic simulation and TCT. The thesis contains an analysis of the TCT method to determine the severity of traffic conflicts and potential collisions and modified application evaluation of surrogate safety measures obtained from the traffic simulation (PTV VISSIM and SSAM). The traffic simulations and the assessments of surrogate safety measures were performed on theoretical models of the most common types of intersections in Czech Republic (T junction with / without left turning lane, direct intersection with / without left turning lane, small roundabout and large roundabout with one lane at the entrance and the circular lane). The models were loaded with five traffic volumes and investigated in three intersections areas affected by traffic flow. Selected types of intersections are subjected to safety evaluation by selected methods with recommendations for further use. The case study of variant roundabout design was performed to verify the findings about traffic safety assesment. The assessment of intersection traffic safety on the basis of surrogate safety measures obtained from the traffic models is a standalone assessment system next to the existing reactive approaches. road safety; traffic conflict; accident - collision; traffic simulation; surrogate safety indicators (measures); time gab; intersection; severity; traffic flow