Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

SPECIFIKA HODNOCENÍ OPOTŘEBENÍ V REŽIMU KONTAKTNĚ-ÚNAVOVÉHO ZATĚŽOVÁNÍ
Autoři: Schmidová Eva | Culek Bohumil | Kaya Utku
Rok: 2016
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: PROMATTEN 2016
Název nakladatele: Flash Steel Power, a.s.
Místo vydání: Ostrava
Strana od-do: 15-21
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze SPECIFIKA HODNOCENÍ OPOTŘEBENÍ V REŽIMU KONTAKTNĚ-ÚNAVOVÉHO ZATĚŽOVÁNÍ Článek je věnován analýze specifického degradačního mechanizmu kolejnicových ocelí - kumulativnímu vyčerpání plasticity v kombinaci s adhesivním opotřebením. Provozní poškozování kontaktní únavou bylo simulováno použitím specielního zkušebního stendu. kolejnicová ocel; kontaktní únava; opotřebení
eng Specifics Evaluation of the Contact-Fatigue Wearing Railway steels are subjected to specific degradation mechanism due to combination of rolling contact loading and adhesive wearing. Precise evaluation of the surface layer's mechanical parameters is necessary for a service life prediction. Very low depth of localized dislocation hardening process doesn´t allow the standard mechanical testing. The operational degradation of surface layers due to a rolling contact process was simulated by a special testing rig. In the presented study, the rolling contact fatigue resistance of Hadfield steel was tested in two states – with and without explosive hardening. A specific limited state based on cumulative depletion of plasticity was achieved. Adhesive resistance of weld deposits was evaluated as an estimation of the operational durability of selected renovation technologies. Railway steel; Contact-Fatigue; Wearing