Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

New approach to assessment of railway vehicle dynamical response in the course of passing over turnout
Autoři: Zelenka Jaromír | Hába Aleš | Kohout Martin
Rok: 2016
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Engineering Mechanics 2016 : 22nd International Conference
Název nakladatele: Ústav termomechaniky AV ČR, v. v. i.
Místo vydání: Praha
Strana od-do: 602-605
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Nové přístupy k hodnocení dynamické odezvy kolejového vozidla při průjezdu výhybkou Abstract: Při průjezdu vozidla výhybkou dochází ke značně rozdílným dynamickým účinkům ve svislém směru Jedním z nejvíce namáhaných konstrukčních prvků každé výhybky je hrot srdcovky, nejméně významnou částí výhybky je však z tohoto pohledu také tzv. výměnová část, tedy oblast jazyku výhybky, u které se u nových výhybek zkouší tzv. zpružnění. Za účelem hodnocení namáhání srdcovkové části výhybky byla vyvinuta metodika pro stanovení tzv. ekvivalentního zatížení při průjezdu kolejového vozidla. Vstupním parametrem pro tuto metodu hodnocení je svislé zrychlení měřené na ložiskové skříni dvojkolí. Hodnocení dynamické odezvy vozidla při průjezdu zpružněnou částí výhybky je také založeno na měření svislé dynamické odezvy měřené prostřednictvím snímačů zrychlení na ložiskové skříni dvojkolí, posuzuje se však statisticky. Ve spolupráci s výrobcem a jedním z dopravců jsou od roku 2014 výše uvedenými metodami sledovány a porovnávány výhybky různých typů, a to jak nové tak i provozně opotřebené. Jako referenční vozidlo je využito elektrické lokomotivy s nápravovou hmotností 22 t. Účelem je ověřit optimalizované konstrukce vybraných výhybek z hlediska namáhání jejich částí. výhybka; srdcovka; kolejové vozidlo; zrychlení; měření
eng New approach to assessment of railway vehicle dynamical response in the course of passing over turnout In the course of a vehicle passing over a turnout, a significantly difference of dynamical response appears in vertical direction. Although a frog is the most loaded part of each turnout, a switch area is equally important part of a turnout from this point of view; so called suspended support of the switch area is tested at new turnout structures. The methodology for determination of the equivalent loading of a turnout frog in the course of a vehicle passing has been developed to evaluation of the frog loading. A vertical acceleration measured on the wheelset axle box of a vehicle passing over the frog is an input parameter for the calculation of the equivalent loading. Assessment of a vehicle dynamical response during passing over the suspended part in the switch area is also based on the vertical dynamical response measurement detected by acceleration sensors located on the wheelset axle box but this response is evaluated by statistical methods. Actually in cooperation with a turnout producer and one of the train operators, the turnouts of several types and in different operational condition are monitored since 2014 with application of the mentioned methodology. The reference vehicle for the monitoring of selected turnouts is an electric locomotive of axle load 22 t. The verification of optimized design of some turnouts in terms of loading of their parts is the main purpose of this research. turnout; frog; railway vehicle; acceleration; measurement