Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Wheel-rail creep force model for predicting water induced low adhesion phenomena
Autoři: Trummer Gerald | Buckley-Johnstone Luke | Voltr Petr | Meierhofer Alexander | Lewis Roger | Six Klaus
Rok: 2017
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Tribology International
Strana od-do: 409-415
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Model skluzových sil pro predikci jevů zhoršené adheze v důsledku přítomnosti vody v kontaktu kolo-kolejnice V tomto článku je představen výpočetně efektivní model pro predikci adheze ve valivém kontaktu za přítomnosti vody, který lze využít v softwaru pro dynamiku soustav tuhých těles nebo v modelech brzdění železničních vozidel. Tento model byl vyvinut v projektu financovaném organizací Rail Safety and Standards Board (RSSB) a Network Rail. Je označen jako model skluzových sil při nízké adhezi způsobené vodou (angl. zkratka WILAC). Model pokrývá široký rozsah podmínek od suchých přes vlhké až po mokré povrchy. Zvláštní pozornost je věnována malému množství vody, jež může výrazně zhoršit adhezi i bez přítomnosti oleje či tuku. Takové podmínky mohou nastat ve vlhkém počasí nebo při začátku deště. Parametry modelu jsou stanoveny na základě experimentálních výsledků na zkušebním stavu tramvajového kola. Při nich byly pozorovány hodnoty součinitele adheze klesající až k 0,06 při vyšším skluzu, přičemž v kontaktu byly přítomny jen částice opotřebení a malé množství vody. Výstupy modelu rovněž souhlasí s daty získanými na lokomotivách v suchých a mokrých podmínkách. kontakt kolo-kolejnice; adheze; součinitel tření; skluzové síly; voda
eng Wheel-rail creep force model for predicting water induced low adhesion phenomena A computationally efficient engineering model to predict adhesion in rolling contact in the presence of water is presented which may be implemented in multibody dynamics software or in railway vehicle braking models. This model has been developed in a project funded by the Rail Safety and Standards Board (RSSB) and Network Rail. It is referred to as the water-induced low adhesion creep force (WILAC) model. The model covers a wide range of conditions from dry over damp to wet. Special emphasis is put on little amounts of water which can cause low adhesion without any oil or grease. Such conditions may be encountered in humid weather or at the onset of rain. The model is parameterised based on experimental results from a tram wheel test rig. Adhesion values as low as 0.06 are observed at high creep with only wear debris and little water present in the contact. The model results also agree with experimental data from locomotive tests in dry and wet conditions. wheel-rail contact; adhesion; coefficient of friction; creep forces; water