Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Definition of a motor oil change interval for high-volume diesel engines based on its current characteristics assessment
Autoři: Sejkorová Marie | Hurtová Ivana | Glos Josef | Pokorný Jan
Rok: 2017
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis
Strana od-do: 481-490
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Nastavení výměnného intervalu motorového oleje pro velkoobjemové vznětové motory na základě stanovení jeho aktuálních charakteristik Hodnocení motorových olejů je věnováno značná pozornost vzhledem k tomu, že v průběhu let se ukázalo, že mazání je klíčovým faktorem ovlivňujícím životnost vozidel a průmyslových motorů. Motorový olej musí plnit svoji funkci za různých provozních (např. městském provozu s častým brzděním a zrychlením) a klimatických podmínkách (arktické zimy nebo tropické letní teplo). Výměna motorového oleje by proto měla být optimalizována tak, aby byl zajištěn výkon motoru a prodloužena jeho životnost. Článek představuje výsledek testování dvou typů použitých motorových olejů se stejnou specifikací ACEA E4 / E7, SAE 10W-40, od dvou různých dodavatelů. Tyto oleje byly používány ve velkoobjemovém naftovém motoru autobusu IVECO CITY BUS. Obchodní zástupce nabízející dražší motorový olej (v textu označeném olejem B) tvrdil, že u tohoto oleje lze prodloužit interval jeho výměny z 40 000 km na 80 000 km. Avšak vyhodnocení vybraných parametrů oleje neprokázalo, že po překročení výrobcem doporučeného výměnného intervalu 40 000 km by byl dražší motorový olej schopen plnit všechny požadované funkce, jak bylo prohlášeno obchodním zástupcem dodavatele. výměnný interval; degradace; emisní spektrometrie; FTIR spektrometrie; analýza maziva; kvalita maziva; motorový olej; analýza částic
eng Definition of a motor oil change interval for high-volume diesel engines based on its current characteristics assessment Evaluation of motor oils is given a big attention due to a fact that during the years it was proven that lubrication is a key factor influencing a service life of vehicles and industrial engines. Motor oil must fully serve in various operational conditions (such as city traffic with frequent braking and acceleration) as well as in different climatic conditions (arctic winters or tropical summer heat). Therefore, the change of the motor oil should be optimized in order to ensure proper engine efficiency and extend its service life. The article presents result of testing of two types of used motor oils with the same specification ACEA E4/E7, SAE 10W.40, from two different suppliers. These oils were used in a high.volume diesel engine of IVECO CITY BUS. The sales representatives recently offered a more expensive motor oil (in the text marked oil B) claimed that in their oil can extend the change interval from 40,000 km to 80,000 km. Evaluation of selected parameters did not prove that after exceeding of change interval 40,000 km, the more expensive motor oil would ensure all required functions as it had been declared by the supplier's sales representative. change interval; degradation; emission spektrometry; FTIR spektrometry; lubricant analysis; lubricant quality; measurement; motor oil; particles analysis