Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Application of FTIR spectrometry using multivariate analysis for prediction fuel in engine oil
Rok: 2017
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis
Strana od-do: 933-938
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Aplikace FTIR spektrometrie ve spojení s vícerozměrnou analýzou pro predikci paliva v motorovém oleji V práci je prezentován potenciál regresní metody částečných nejmenších čtverců (PLS - regrese) v kombinaci s infračervenou spektrometrií s Fourierovou transformací spektrometrie(FTIR spektrometrií) pro detekci paliva v koncentračním rozsahu od 0% do 9,5% (% hm.) do motorového oleje SAE 15W-40. Jako nejlepší se osvědčil FTIR-PLS model, který využívá spektrální rozsah 835-688 cm-1. Kvalita modelu byla ověřována pomocí střední kvadratické chyby kalibrace (RMSEC) a křížové validace (RMSECV) ). Bylo dosaženo korelačního koeficientu R = 0,999 a hodnoty RMSEC, RMSECV byly 0,11% resp. 0,38%. Po kalibraci FTIR spektrometru lze získat výsledek kontaminace motorového oleje dieselovým palivem během 1-2 min . motorový olej; FTIR spektrometrie; vícerozměrná analýza; analýza maziv; kvalita maziv; nafta; regrese částečnými nejmenšími čtverci (PLS regrese)
eng Application of FTIR spectrometry using multivariate analysis for prediction fuel in engine oil This work presents the potentiality of partial least squares (PLS) regression associated with Fourier transform infrared spectroscopy (FTIR spectrometry) for detecting penetration of diesel fuel into the mineral engine oil SAE 15W-40 in the concentration range from 0% to 9.5% (w/w). As a best practice has proven FTIR-PLS model, which uses the data file in the spectral range 835–688 cm-1.The quality of the model was evaluated using the root mean square error of calibration (RMSEC) and cross validation (RMSECV). A correlation coefficient R=0.999 and values of RMSEC, RMSECV were obtained 0.11% and 0.38% respectively. After the calibration of the FTIR spectrometer, the contamination engine oil with diesel fuel could be obtained in 1–2 min per sample. engine oil; FTIR spektrometry; multivariate analysis; lubricant analysis; lubricant quality; diesel fuel; partial least squares (PLS) regression