Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Evaluation of mechanical properties of nickel-phosphorus layer/aluminum alloy sandwich-structure
Autoři: Hanus Petr | Zíta Dušan | Zajíc Jakub
Rok: 2018
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: METAL 2018 : conference proceedings
Název nakladatele: TANGER, spol. s r.o.
Místo vydání: Ostrava
Strana od-do: 1286-1292
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Zjišťování (vyhodnocení) vhodných mechanických vlastností sendvičové konstrukce nikl-fosfor vrstvy a hliníkové slitiny Z důvodů snižování výrobních nákladů se nejen v automobilovém průmyslu stále více objevují sendvičové konstrukce dílů, které mají nahradit drahé, technologicky složité prvky, jako jsou rotory chlazení v elektroinstalacích. Ty nesou složitou úlohu z pohledu abrazivního opotřebení, korozních požadavků a hlavně výrobní ceny. Tento článek pojednává a porovnává mechanické vlastnosti kritického dílu, jako sendvičový celek, hliníkové slitiny a povrchové vrstvy Nikl-Fosfor. Specifické mechanické a korozní vlastnosti tenké vrstvy se mění s procentuálním zastoupením fosforu a s tepelnou úpravou. Jako protipól slouží ztráta mechanických vlastností hliníkové slitiny při teplotách vytvrzování vrstvy Nikl-Fosfor. Cílem tohoto článku je najít vhodné mechanické vlastnosti tohoto sendvičového dílu s ohledem na měnící se mechanické vlastnosti jednotlivých složek sendviče. Pro získávání těchto vlastností jsou použity indentační metody a metoda konečných prvků. indentační metody; NiP; mechanické vlastnosti; metoda konečných prvků
eng Evaluation of mechanical properties of nickel-phosphorus layer/aluminum alloy sandwich-structure Due to the reduction in production costs, not only in the automotive industry, more and more sandwich-structure parts are emerging to replace expensive, technologically complex elements such as cooling rotors in electrical installations. They are required to meet a complex set of attributes – resistance to abrasive wear, anti-corrosion requirements, and especially manufacturing costs. This article discusses and compares the mechanical properties of a critical part (cooling rotor) made as a sandwich structure of aluminum alloys and nickel-phosphorus (NiP) coatings. The specific mechanical and corrosive properties of the thin NiP film vary with the percentage of phosphorus and the heat treatment. On the other hand there is the loss of mechanical properties of aluminum alloy at the temperatures of the nickel-phosphorus cure. The aim of this article is to find the appropriate mechanical properties of this sandwich-structure part in the view of changing mechanical properties of each of the sandwich components. To obtain these properties, indentation methods and finite element methods are used. indentation methods; nickel-phosphorus layer; aluminum alloy; mechanical properties; finite element methods