Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Determining the Extent of Usability of Tactile Walking Surface Indicators
Autoři: Košťálová Jana | Matuška Jaroslav
Rok: 2018
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Proceedings of the Fourth International Conference on Traffic and Transport Engineering
Název nakladatele: Scientific Research Center Ltd.
Místo vydání: Belgrade
Strana od-do: 824-830
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Stanovení rozsahu využití hmatových prvků Cílem příspěvku je poukázat na míru využitelnosti vodicích linií a taktilních prvků, které zajišťují bezpečný a samostatný pohyb zrakově postižených osob ve stavbách určených pro dopravu. Na příkladu dopravního terminálu autoři modelují pomocí Fuzzy logiky míru využitelnosti těchto úprav pro všechny skupiny cestující. Vstupní informace v matematickém modelu využívají Fuzzy množiny, které nemají ostré hrany a jsou v praxi navíc ovlivněny členitostí posuzovaného prostoru terminálu a intenzitou přepravních proudů. Při tvorbě modelu jsou nejdříve specifikovány vstupní a výstupní proměnné včetně hodnot, kterých mohou nabývat. Následně je formulována báze pravidel vycházející z konkrétních zkušeností jednotlivých skupin uživatelů. Uživatelé jsou rozděleni do 6 základních skupin: osoby bez omezení pohybu, s pohybovým omezením využívající kompenzační pomůcku, osoby se zrakovým postižením lehkým i těžkým, osoby se sluchovým postižením, osoby s lehkým mentálním postižením, osoby neznající jazyk či písmo v daném prostředí. Výsledkem Fuzzy modelu jsou různé míry použitelnosti taktilních prvků pro definované skupiny cestujících. veřejná doprava; cestující; postižení; Fuzzy logika; hmatové prvky;
eng Determining the Extent of Usability of Tactile Walking Surface Indicators The paper focuses on usability of guiding lines and tactile features which enable the visually impaired to move safely and independently in facilities designed for transport. On a transport terminal example, the authors, with the help of Fuzzy logic, model the degree of these modifications usability for all passengers. In the mathematical model, the input information takes advantage of Fuzzy sets which do not include sharp edges and are influenced by the real fragmentation of the given terminal´s space and the intensity of transport streams. When creating the model, firstly, input and output variables, including the values which can increase, are specified. Then, a set of rules is formulated, based on individual user groups´ specific experience. The users are divided into six basic groups: fully mobile persons, persons with reduced mobility using compensatory aids, visually impaired persons, persons with hearing impairment, persons with mild mental disabilities, and non-native speakers. The resulting outputs of the Fuzzy model are various degrees of usability of tactile features specified for the defined user groups. public transport; passengers; disability; Fuzzy logic; tactile walking surface indicators;