Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Crisis management in the railway transport and their additions
Autoři: Rozová Dana | Šustr Martin | Soušek Radovan | Šohajek Petr
Rok: 2018
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Transport Means : Proceedings of the International Conference
Název nakladatele: Kaunas University of Technology
Místo vydání: Kaunas
Strana od-do: 1043-1049
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze ADITIVA KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ NA ŽELEZNICI Na základě Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/49/ES o bezpečnosti železnic, zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, v platném znění, vyhlášky č. 376/2006 Sb., o systému bezpečnosti provozování dráhy a drážní dopravy a postupech při vzniku mimořádných událostí na dráhách, v platném, znění je v současné době zaveden v české železniční dopravě Systém zajišťování bezpečnosti (SMS). Podle tohoto systému musí každý provozovatel dráhy a drážní dopravy zavést plán pro případ krizové situace, který vymezuje a specifikuje různé druhy a úrovně krizových situací, které by mohly nastat. Každý plán by měl být podle SMS pravidelně přezkoumáván a měl by podrobně uvádět kroky, výstrahy a informace pro případ krizové situace. SMS také přináší ve smyslu Prováděcího nařízení Komise (EU) č. 402/2013 o společné bezpečnostní metodě pro hodnocení a posuzování rizik a o zrušení nařízení (ES) č. 352/2009 ukazatele, metody, cíle a možnost proaktivně přistupovat k rizikům. Z hlediska krizového řízení se SMS dotýká oblasti opatření zásahových, varovných a informačních plánů v případě mimořádné situace, jež jsou dohodnuty s příslušnými orgány veřejné správy. Pravidelná kontrola plánů pro případ krizových situací, včetně společných cvičení s jinými dotčenými stranami, tak jak ji SMS deklaruje, je sice vhodnou praxí pro sledování účinnosti a pro zajištění aktuálnosti plánů pro případ krizových situací, ale to nezajistí vytváření proaktivních indikátorů a kontrolních mechanizmů v krizovém řízení na železnici. Pro krizové řízení na železnici je v současné době nutné používat jak reaktivní tak proaktivní přístup při předcházení, přípravě a odezvě na činnosti v krizových situacích. Zavedením proaktivních metod, ukazatelů, monitorovacích systémů, kontrolních a komunikačních mechanizmů lze i v současném krizovém řízení nalézt možnosti zlepšení – aditiva krizového řízení. Krizové řízení; proaktivní přístup; kontinuita činností
eng Crisis management in the railway transport and their additions Directive 2004/49/EC of the European Parliament and of the Council about on safety on the Community's railways so-called Railway safety directive on the basement of the directive and national Czech laws in is used in the Czech Republic the System for security (SESY). Every train operating company (TOC) must create the plan for the crisis situation in accordance with the SESY. Every plan creates by the TOC’s must by regularly checked and updated by the possible threat. The SESY brings indicators, methods, goals and the ability to proactive approach to the risks elimination and protection. From the crisis management point of view the SESY brush with intervention plans, warning branch and information plans for the event of an emergency. These plans are agreed between authority and TOC. The regular plan check is necessary for the crisis situations and for the searching of weak points of planning. The plan check is realized like training with other subjects, too. For the plan sustain plans actual is necessary the proactive indicators and checking mechanism in the railway transport system. In the railway transport system is necessary to use the reactive and proactive approach in the SESY. The using of proactive methods, guides and monitoring systems, control and communication mechanisms can be improved thank to the crisis management additions. Crisis management; proactive approach; business continuity management system