Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Vehicle coast-down method as a tool for calculating total resistance for the purposes of type-approval fuel consumption
Autoři: Sarkan Branislav | Skrucany Tomas | Semanova Stefania | Madlenak Radovan | Kuranc Andrzej | Sejkorová Marie | Caban Jacek
Rok: 2018
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Scientific Journal of Silesian University of Technology. Series Transport = Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria Transport
Strana od-do: 161-172
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Dojezdová zkouška vozidla jako nástroj hodnocení jízdních odporů vozidla pro účely homologační zkoušky měření spotřeby paliva Dojezdová zkouška silničních vozidel se provádí v případech požadavku vyjádření exaktních sil působících při jejich dojezdu. Jedná se zejména o síly způsobené vlivem odporu vzduchu a odporu valení pneumatik. Poznání průběhu těchto sil v celém rozsahu pohybu vozidla je také požadováno při měření spotřeby paliva na válcové zkušebně výkonu. Je to z důvodu, že při zkoušce vozidla při různých jízdních cyklech musí zkušebna zatěžovat válce silou, resp. výkonem, které odpovídají výkonu daného vozidla. Pro účely homologace jsou požadavky na tento druh zkoušek popsané v příslušných předpisech (EHK OSN č.83 a 101, resp. v novém předpise - Celosvětový harmonizovaný postup pro lehká vozidla „WLTP“). Také v slovenské technické normě (STN 30 0556) je detailně vypracovaný postup vykonání této zkoušky. Autoři příspěvku se inspirovali oběma druhy technických předpisů při vykování dojezdové zkoušky hodnocených osobních vozidel. Výsledky jsou použitelné nejen z důvodu měření spotřeby paliva na válcové zkušebně výkonu, ale z výsledků lze také předpokládat „úspornost“ vozidla v běžném provozu. dojezdová zkouška; odpor vozidla; odpor valení pneumatik; spotřeba paliva
eng Vehicle coast-down method as a tool for calculating total resistance for the purposes of type-approval fuel consumption A coast-down test is carried out in cases when there is a need for the exact expression of the forces acting on a road vehicle during its coast-down. These forces act mainly against the vehicle's movement due to air and tyre rolling resistance. Knowledge of the course of these forces throughout the vehicle's movement range is also a requirement when measuring fuel consumption with a roller performance dynamometer. The reason is that this device has to load the rollers by force or performance corresponding to the given vehicle, while testing it during various driving cycles. For approval purposes, the requirements for this type of test are described in the applicable regulations, i.e., UNECE Regulations No. 83 and No. 101, or the newly developed Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP). Slovak Technical Standard STN 30 0556 also contains detailed procedures for carrying out the test. The authors of this paper have taken into account both types of technical regulations in order to conduct coast-down tests on chosen vehicles. The results are usable in terms of measuring fuel consumption on a roller dynamometer. Furthermore, the vehicle's economic performance in normal operation mode can be also assumed with these results. coast-down method; vehicle resistance; aerodynamic drag; tyre rolling resistance; fuel consumption