Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Nový vývoj v problematice vlastního krajského dopravce v České Republice
Autoři: Šustr Martin | Pavel Viskup
Rok: 2018
Druh publikace: ostatní - článek ve sborníku
Název zdroje: Krizové řízení a řešení krizových situací
Název nakladatele: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
Místo vydání: Zlín
Strana od-do: 191-200
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Nový vývoj v problematice vlastního krajského dopravce v České Republice V minulosti byla veřejná autobusová doprava zajišťována státními podniky. Po politických změnách, po roce 1989, byly tyto podniky privatizovány a staly se soukromými. Stále však zůstával požadavek na zajišťování dopravní obslužnosti v regionech. Dnes si kraje na svém území zajišťují celý systém dopravní obsluhy za podpory operátora integrovaného dopravního systému samostatně. V ČR však vznikají problémy mezi krajem dopravcem a řidiči dopravce. Krajské úřady soutěží ve výběrových řízeních dopravce. Dopravci, pro výhru v daném tendru nabízejí co nejnižší cenu, která je hlavním rozhodovacím kritériem. Nešťastným fenoménem však je, že dopravní podniky ve výběrových řízeních nabízejí častokrát podnákladovou cenu a provoz vysoutěžené dopravní obslužnosti je následně neudržitelný. Díky tomu dopravci nabízejí i neadekvátní mzdy svým zaměstnancům (řidičům). Vzhledem ke všem těmto komplikacím je logické zvažovat vytvoření vlastního dopravního podniku. Článek prezentující klady a zápory vlastního dopravce byl prezentován již v roce 2017 na konferenci Transport Means 2017 pořádanou Technickou Universitou v Kaunasu. Tento článek rozšiřuje výzkum realizovaný na Dopravní fakultě Jana Pernera o nové poznatky a o vývoj v dané problematice. Základní dopravní obslužnost, autobusová dopravní společnost, integrovaný dopravní systém
eng New Development in the Case of the own regional bus operating company in the Czech Republic Public bus transport was previously provided by state-owned enterprises. After the political changes, after 1989, these companies were privatized. However, there was still a need to ensure transport services in the regions. Nowadays the regions in their territory provide the entire transport system with the support of the integrated transport system operator separately. In the Czech Republic problems arise between the region, the carrier and the driver like a employee of the carrier. The regional authorities in the tenders choose the bus carrier. Carriers offer the lowest price, which is the main decision-making criterion, for winning in a given tender. However, the unfortunate phenomenon is that transport companies often offer a sub-cost price in tenders. Running on the definated area (tendred area) is financially unsustainable. As a result of this system, carriers pay inadequate (low) wages to their employees (drivers). Thanks to the all of these complications, it is logical to consider creating own transport company. The article presenting the advantiges and disadvantigies of the carrier was presented at the Sicentific conference Transport Means 2017 organized by the Kaunas Technical University. This article extends the research realized at the Jan Perner Transport Faculty on new developments in the field. Basic transport service, bus transport company, integrated transport system