Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

K problematice podélné dynamiky souprav nákladních vlaků
Autoři: Jaroš Pavel | Michálek Tomáš
Rok: 2019
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Súčasné problémy v koľajových vozidlách - PRORAIL 2019 : zborník prednášok I
Název nakladatele: VTS pri Žilinskej univerzite
Místo vydání: Žilina
Strana od-do: 259-266
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze K problematice podélné dynamiky souprav nákladních vlaků Zejména v souvislosti s plánovanou rozsáhlou výlukovou činností na trati 1. tranzitního železničního koridoru mezi Brnem a Českou Třebovou v blízké budoucnosti vyvstane otázka zajištění vozby nákladních vlaků na sklonově náročnějších tratích. To s sebou nese mimo jiné tlak na možné zvýšení limitu dovoleného namáhání spřáhel, které je dnes v podmínkách SŽDC předpisově omezeno na 350 kN. Otázka dovoleného namáhání spřáhel ovšem zdaleka nesouvisí jen se statickou tažnou silou, kterou mohou hnací vozidla v čele vlaku vyvíjet, ale je potřeba uvažovat také dynamické děje, ke kterým v provozu může zejména v soupravách dlouhých nákladních vlaků docházet. Tento příspěvek se proto zabývá právě problematikou podélné dynamiky souprav nákladních vlaků s cílem identifikovat kritické situace z hlediska namáhání spřahovacího a narážecího ústrojí mezi vozidly v soupravě. V příspěvku jsou prezentovány vybrané výsledky simulačních výpočtů, jež byly realizovány pomocí vlastního simulačního nástroje, který byl vytvořen v rámci řešení bakalářské práce na Dopravní fakultě Jana Pernera (DFJP) Univerzity Pardubice. Vytvořený výpočtový model včetně definice základních vstupů je v příspěvku rovněž popsán; prezentované závěry lze považovat za první etapu vyšetřování projevů podélné dynamiky vlakových souprav na DFJP. podélná dynamika; nákladní vlak; namáhání spřáhovacího a narážecího ústrojí; brzdění vlaku; simulační výpočty
eng On the problems of longitudinal dynamics of freight trains Especially in relation with scheduled closure of traffic in the track section Brno–Česká Třebová of the 1st Czech transit railway corridor due to modernization works in near future, a question of ensuring of operation of freight trains on tracks with unfavourable gradients is going to be highly up-to-date. This problem is related to an effort to increase the limit of permissible forces in coupling device which is limited by the value of 350 kN in the conditions of the Czech railway infrastructure manager “SŽDC” nowadays. However, the question of permissible forces acting in coupling device is not related only with the allowed traction force of locomotives in the head of train; it is necessary to pay the attention to the dynamic effects which can occur especially in the trainsets of long freight trains, as well. Therefore, this paper deals with problems of longitudinal dynamics of freight trains and it is focused on identification of critical situations in operation of the trains from the point of view of straining of coupling device between individual vehicles. Selected simulation results are presented in the paper; these simulations were performed by means of original simulation tool which was created for these purposes in framework of a bachelor thesis at the Faculty of Transport Engineering of the University of Pardubice. The computational model including definition of basic input data is described in this contribution, too. The presented results can be considered as a first stage of investigation of effects of longitudinal dynamics of freight trains at the Faculty of Transport Engineering. longitudinal dynamics; freight train; straining of coupling device and buffers; train braking; simulations