Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Funkční vzorek materiálu se zvýšenou odolností proti únavovému a tepelnému poškozování
Rok: 2019
Druh publikace: prototyp, funkční vzorek
Název nakladatele: Univerzita Pardubice
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Funkční vzorek materiálu se zvýšenou odolností proti únavovému a tepelnému poškozování Funkční vzorek (FV) představuje jednu ze součástí kontaktní odvalující se dvojice kol - viz Obr.1. Detail FV je uveden na Obr. 2. FV slouží k ověření mechanických vlastností nového materiálu pro železniční kola a kolejnice. Materiály v kontaktu kolo-kolejnice jsou v provozu zatěžovány komplexním zatížením, způsobujícím kombinaci adhesivního, abrazivního a kontaktně-únavového opotřebení. Kritickým mezním stavem materiálu kol z hlediska bezpečnosti provozu je povrchová iniciace únavových trhlin, které jsou dále rozvíjeny do typických kontaktně únavových vad pojezdových ploch. Další rozvoj těchto vad má za následek vydrolování materiálu z povrchu. Ve větším rozsahu poškození materiálu dochází k příčnému větvení povrchově iniciovaných trhlin, následnému radiálnímu rozvoji těchto trhlin a limitně k provozním lomům kol. Unikátnost FV spočívá v chemickém složení materiálu, z něhož je vyroben, a v tom, že jeho geometrický tvar umožňuje experimentální ověření zmíněných vlastností u nového materiálu v laboratorních podmínkách při dodržení velikosti a způsobu provozního zatěžování. Novost FV je daná novostí materiálu, z něhož je FV vyroben. nový materiál; kontaktní únava; kontakt kolo-kolejnice
eng Functional sample of material with increased resistance to fatigue and thermal damage The functional sample (FV) represents one of the components of the contact rolling pair of wheels - see Fig. 1. The detail of the FV is shown in FIG. 2. FV is used to verify the mechanical properties of the new material for railway wheels and rails. The materials in the wheel-rail contact are in operation loaded by a complex load causing a combination of adhesive, abrasive and contact-fatigue wear. The critical limit state of wheel material in terms of operational safety is the surface initiation of fatigue cracks, which are further developed into typical contact fatigue defects of the running surfaces. Further development of these defects results in peeling of the material from the surface. In a greater extent of material damage cross-branching of surface-initiated cracks occurs, followed by radial development of these cracks and, to a limited extent, to operational wheel fractures. The uniqueness of FV lies in the chemical composition of the material from which it is made and in that its geometrical shape allows experimental verification of these properties of the new material under laboratory conditions, while maintaining the size and mode of operational loading. The novelty of FV is given by the novelty of the material from which the FV is made. new material; contact fatigue; wheel-rail contact