Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

A study of diesel particulate filter impact on engine oil quality
Autoři: Hurtová Ivana | Sejkorová Marie | Verner Jan
Rok: 2019
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Transport Means : proceedings of the international scientific conference
Název nakladatele: Kaunas University of Technology
Místo vydání: Kaunas
Strana od-do: 691-695
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Studium vlivu filtru pevných částic na kvalitu motorového oleje V příspěvku jsou prezentovány výsledky analýz, na základě kterých bylo ověřeno nastavení výměnných intervalů syntetického motorového oleje Castrol SLX, SAE 0W-30, který se používá ve vznětových agregátech D5 osobních vozidel Volvo. Byly analyzovány oleje ACEA specifikace A5/B5 doporučené pro motory splňující emisní normu EURO 4, tj. oleje z automobilů obsahujících DPF. Dále byly analyzovány motorové oleje ACEA specifikace A3/B3, které byly během servisních prohlídek odebrány z automobilů splňujících emisní normu EURO 3, tj. bez DPF. Na základě výsledků hodnocení rozsáhlého souboru olejových vzorků se prokázalo, že během procesu regenerace DPF filtru je motorový olej kontaminován motorovou naftou. Kontaminace palivem byla v některých případech tak vysoká, že došlo k snížení viskozity oleje na polovinu původní hodnoty. Z tohoto důvodu bylo doporučeno zkrátit výměnný interval oleje. U sledování kondice olejů odebraných z motorů specifikace EURO 3 nebyla zjištěna jejich významnější degradace či kontaminace. výměnný interval; motorový olej; mazivo; filtr pevných částic; průnik paliva
eng A study of diesel particulate filter impact on engine oil quality The paper presents the results of analyzes based on which the setting of change intervals of Castrol SLX, SAE 0W-30 synthetic engine oil used in D5 diesel engines of Volvo cars was verified. ACEA oils of A5/B5 specification recommended for engines complying with EURO 4 emission standards, ie oils from vehicles with DPF, were analyzed. Also, ACEA engine oils of A3/B3 specification, which were taken from cars complying with EURO 3 emission standards (ie without DPF) during service inspections, were analyzed. Based on the results of evaluation of a large scale of oil samples, it has been proved that the engine oil was contaminated with diesel during the DPF filter regeneration process. In some cases, contamination by fuel was so high that the oil viscosity was reduced to half its original value. Therefore, it was recommended to shorten the oil change interval. No significant degradation or contamination was detected in the monitoring of the condition of oils taken from EURO 3 engines. change interval; engine oil; lubricant; diesel particulate filter (DPF); dilution with diesel; common-rail systems