Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

The formation of car skid at a safe speed by reducing the radial response of car wheels
Autoři: Jilek Petr | Šefčík Ivo | Voltr Ondřej | Němec Jan
Rok: 2019
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Transport Means : proceedings of the international scientific conference
Název nakladatele: Kaunas University of Technology
Místo vydání: Kaunas
Strana od-do: 1185-1190
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Vznik smyku vozidla při bezpečné rychlosti na základě snížení radiální reakce vozidlových kol Příspěvek se zabývá možností přivedení silničního vozidla na hranici smyku při bezpečné rychlosti. Přivedení na hranici smyku je vyvoláno snížením adhezní síly na vozidlových kolech pomocí poklesu radiálních rekcí na vozidlových kolech. Cílem příspěvku je porovnat změny v chování experimentálního vozidla se systémem skluzového rámu vůči jízdě experimentálního vozidla na skluzovém povrchu. V práci se zabýváme obdobou komerčně dostupného systému SkidCar. Jelikož systém SC se vyrábí jen pro vybraná sériově vyráběná vozidla, tak jsme sestavili zjednodušené provedení s názvem Alternativní SkidCar. Jedná se o přídavný rám se čtyřmi podpěrnými kolečky, který je připevněn k vozidlu. Pomocí mechanického posunu podpěrných koleček dochází k ovlivnění radiální reakce přenášené vozidlovými koly. Vyvození smyku vozidla při nižší rychlosti je vyvoláno snížením adhezní síly. Pro snížení adhezní síly přenášené vozidlovými koly, jsme část radiální reakce vozidlového kola přenesli pomoci přídavných podpěrných kol. Při zpracování příspěvku jsme realizovali experimentální měření, která jsme vzájemně porovnali. Jako jízdní zkoušku jsme zvolili jízdu vozidla mezi kužely, tzv. slalomovou zkoušku. Při sestavení zkušebního koridoru pro sytém Alternativního SkidCaru došlo k úpravě oproti skluzovému povrchu. Protože Alterntivní SkidCar přesahuje půdorys voidla, museli jsme za tímto účelem uzpůsobit sestavení koridoru oproti skluzovému povrchu. Z vyhodnocení naměřených průběhů je patrné, že systém Alternativní SkidCaru je možné použít pro změnu adhezní síly přenášené vozidlovými koly. Hmotnost rámu ASC dosahuje ¼ pohotovostní hmotnosti automobilu, proto výsledné naměřené charakteristiky nabývají mírně odlišných průběhů, presto je ale použitelný. The results, collected during the experimental test, are presented and discussed. Alternativní SkidCar má své uplatnění v oblasti jako prvotní nástroj k ověřování nově vyvíjených elektronických systémů automobile a ke zvyšování bezpečnosti silničního pr adheze; SkidCar; vozidlo; pneumatiky
eng The formation of car skid at a safe speed by reducing the radial response of car wheels The paper deals with the possibility of bringing a car to a skid level at a safe speed. Skid level is caused by a reduction in the adhesion force on car wheels by a decrease in radial responses on car wheels. The aim of the paper is to compare the behavioural changes of the experimental car with the sliding frame system against the driving of the experimental car on a sliding surface. In the work we deal with the analogy of the commercially available SkidCar system. Since the SC system is only produced for selected series-produced cars, we have designed a simplified version called Alternative SkidCar. It is an additional frame with four support wheels attached to the car. The mechanical movement of the support wheels affects the radial reaction transmitted by the car wheels. Car skid at a lower speed is caused by a reduction in adhesion force. To reduce the adhesion force transmitted by the car wheels, we transferred some of the radial response of the car wheel by means of additional support wheels. During the elaboration of the paper, we conducted experimental measurements which we compared with each other. As a test drive, we chose to drive the vehicle between cones, the so-called slalom test. The sliding surface was modified when constructing a test corridor for the Alternative SkidCar system. Since the Alternative SkidCar extends beyond the car’s body, we had to adjust the corridor assembly to the sliding surface for this purpose. It can be seen from the evaluation of the measured waveforms that the Alternative SkidCar system can be used to change the adhesion force transmitted by the car wheels. The weight of the ASC frame reaches ¼ of the kerb weight, so the resulting measured characteristics are slightly different but still applicable. The results, collected during the experimental test, are presented and discussed. The Alternative SkidCar is used in the field as a primary tool to validate newly developed automotive electronic systems and to improve road safe road vehicle; tires; adhesion; SkidCar