Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Návrh opatření ke snížení negativních vzájemných účinků vozidel a koleje v obloucích
Autoři: Zelenka Jaromír | Michálek Tomáš | Šlapák Jiří | Špalek Petr | Hora Miroslav | Kraus Václav
Rok: 2019
Druh publikace: ostatní do riv
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Návrh opatření ke snížení negativních vzájemných účinků vozidel a koleje v obloucích Tato výzkumná zpráva shrnuje aktivity, které byly realizovány v rámci řešení pracovního balíčku WP5 v oblasti simulačních výpočtů jízdy kolejových vozidel. Předmětem této zprávy je návrh opatření směřujících ke snížení negativních vzájemných účinků vozidel a koleje, a to zejména v obloucích. Pozornost je zaměřena především na možnosti využití aktivních prvků v pojezdu lokomotivy za účelem minimalizace poškozujících účinků jízdy vozidla v obloucích; za účelem optimalizace jízdních vlastností (stability) vozidla v přímé koleji v oblasti vyšších rychlostí je sledována možnost využití principu dynamického tlumiče. Prezentované výsledky vyplývají z výpočtových analýz (multi-body simulace), provedených v rámci řešení projektu na Dopravní fakultě Jana Pernera Univerzity Pardubice (v programovém systému SJKV) a ve společnosti ŠKODA TRANSPORTATION (systém ADAMS/VI-Rail). Závěrečná doporučení pro optimalizaci pojezdu lokomotivy jsou zasazena do kontextu aktuální metodiky zpoplatnění železniční dopravní cesty, využívané od roku 2017 v podmínkách SBB a zohledňujících právě míru poškozujících účinků jízdy vozidel na kolej. elektrická lokomotiva; interakce vozidlo-kolej; simulační výpočty; aktivní prvky; radiální stavění dvojkolí; kyvný pohon; zpoplatnění dopravní cesty
eng Proposal of measures for reduction of negative effects between vehicles and track in curves This report resumes activities which have been realized in the WP5 in the branch of multi-body simulations of railway vehicles. The subject of this report is a proposal of measures focused on reduction of negative effects between vehicles and track, especially in curves. The attention is paid especially on possible application of active elements (actuators) in a locomotive running gear in order to minimize damaging effects of the vehicle in curves; in order to optimize running stability of the vehicle in straight track at higher speeds, a possible application of dynamic damper principle is followed. The presented results follow from computational analyses (multi-body simulations) performed at the Faculty of Transport Engineering of the University of Pardubice (using the simulation tool SJKV) as well as in the company ŠKODA TRANSPORTATION (using ADAMS/VI-Rail). Final conclusions for running gear optimisation are presented in a context of actual methodology for track access charges calculation of the SBB reflecting the damaging effects of the vehicles on track since 2017. electric locomotive; vehicle/track interaction; multi-body simulations; actuators; radial wheelset steering; pendulum traction drive; track access charges