Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Virtual Design of Advanced Control Algorithms for Small Turbojet Engines
Autoři: Főző Ladislav | Andoga Rudolf | Kovács Levente | Schreiner Michal | Beneda Károly | Savka Ján | Soušek Radovan
Rok: 2019
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Acta polytechnica hungarica
Název nakladatele: Budapest tech
Místo vydání: Budapešť
Strana od-do: 101-117
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Virtuální návrh pokročilých algoritmů řízení pro malých proudových motorů Pokročilé řízení v oblasti proudových motorů definuje mnoho různých aplikovaných složitých strategií řízení. V této oblasti jsou často prezentovány vysoce teoretické přístupy a návrhy. Článek je zaměřen na praktické aspekty návrhu adaptivního regulátoru pro třídu malých proudových motorů v architektuře řízení s trojitou smyčkou. Článek představuje nelineární dynamický model malého proudového motoru s ohledem na podmínky prostředí, ve kterém pracuje. Navržená architektura řízení s trojitou smyčkou ukazuje zvýšenou přesnost řízení při dodržení harmonogramu zrychlení simulovaného motoru a není náchylná k vnějšímu rušení. Článek ukazuje pilotní dynamické simulační testy, které ukazují proveditelnost zvoleného přístupu. Může být také použit pro jiné třídy proudových motorů a další podobné technické systémy. proudové motory; adaptivní kontrola; nelineární systém; dynamické modelování
eng Virtual Design of Advanced Control Algorithms for Small Turbojet Engines Advanced control in the area of turbojet engines defines many different applied complex control strategies. Highly theoretical approaches and designs are often presented in this area. The article is aimed at practical aspects of adaptive controller design for a class of small turbojet engines in triple loop control architecture. The article presents a non-linear dynamic model of a small turbojet engine taking in account the environmental conditions, which it operates in. The designed triple loop control architecture shows increased precision of control keeping acceleration schedule of the simulated engine and is not susceptible to outer disturbances. The article shows pilot dynamic simulation tests, showing feasibility of the taken approach. It can also be used for other classes of turbojet engines as well other similar technical systems. turbojet engines; adaptive control; non-linear system; dynamic modelling