Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

System for Changing the Radial Response on Car Wheels
Rok: 2020
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis
Strana od-do: 39-47
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Systém umožňující změnu radiální reakce na vozidlových kolech Příspěvek pojednává o možnostech změny adhezní síly pro potřeby experimentálního měření na silničním vozidle. V článku se zabýváme způsoby, jakými je možné silniční vozidlo přivést na hranici smyku a to při jízdě bezpečnou rychlostí. Jedná se o dva nově navržené systémy (SlideWheel a Alternativní SkidCar), kterými je doplněno experimentální vozidlo. Jejich hlavní rozdílnost je v prostorovém uspořádání a ve způsobu uchycení k automobilu. Kolové jednotky jsou u SW připevněny pod nápravy a u ASC jsou přes pomocný rám přichyceny ke karoserii experimentálního vozidla. U dvojice autory navržených systémů, jsme realizovali zkoumání jejich vlivu na hlavní veličiny mapující pohyb automobilu. Porovnání bylo realizováno při experimentálním měření a to při jízdní zkouše v podobě jízdy v kruhu při konstantním úhlu natočení volantu. Dílčí experimenty byly realizovány se 2 stupni změny radiální reakce vozidlových kol. Z naměřených výsledků je patrné, že oba systémy naplnily očekávání a je možné je využít pro přivedení vozidla na hranici smyku a to při bezpečné rychlosti. Oba systémy napomáhají k navození libovolného typu smyku vozidla. Předností systému SlideWheel oproti alternativnímu SkidCaru je jeho minimální hmotnost, nevýhodou je omezené klopení karoserie. Oba navržené systémy je možné využít pro prvotní ověření elektronických systémů pro zvýšení stability a ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu v podobě výcviku řidičů. Cílem práce bylo vytvořit zařízení, na kterém by bylo možné odzkoušet nový systém 4WS při jízdě za snížených adhezních podmínek. SlideWheel; SkidCar; adhezní síla; stabilita vozidla; experimentální vozidlo
eng System for Changing the Radial Response on Car Wheels The paper deals with the possibilities of change in adhesion force for experimental measurement on a road vehicle. The article deals with the ways in which the road vehicle can be brought to skid limit while driving at a safe speed. These are two newly designed systems (SlideWheel and Alternative SkidCar) to complement the experimental car. Both systems allow for the reduction of the adhesion force on car wheels, depending on the reduction of radial force transmitted by the car wheel. Their main difference is in the spatial arrangement and in the method of attachment to a car. The wheel units are mounted under the axles in case of SlideWheel and attached to the experimental car body via a subframe in case of Alternative SkidCar. We implemented an objective finding of their influence on the quantities describing the movement of the car in the two systems designed by the authors. Mutual comparison was made during experimental measurement during a test drive in the form of driving in a circle at a constant steering wheel turning angle. Experimental measurements were made with 50% of the radial response on car wheels. It is clear from the measured results that both systems met expectations and can be used to bring the car to the skid limit at a safe speed. Both systems help to induce any type of car skidding. The advantage of the SlideWheel system compared to Alternative SkidCar is its lower weight; the disadvantage is the size of the support wheels. The paper is focused on objective comparison of ASC and SW in terms of effect on the experimental car’s behaviour. SlideWheel; SkidCar; adhesion force; experimental vehicle; stability