Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

New Express Delivery Service and Its Impact on CO2 Emissions
Autoři: Lazarevic Dragan | Švadlenka Libor | Radojicic Valentina | Dobrodolac Momcilo
Rok: 2020
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Sustainability
Název nakladatele: MDPI
Místo vydání: BASEL
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Nová expresní doručovací služba a její dopad na emise CO2 Rychlý rozvoj internetových technologií vytváří nové příležitosti pro e-commerce, který je jedním z nejrychleji rostoucích segmentů ekonomiky. Pro tvůrce politik jsou nejdůležitější aspekty e-commerce spojeny se snížením nákladů na dopravu, usnadněním správy a komunikace, inovacemi a otázkami životního prostředí. Nezbytná součást e-commerce procesu je spojena s poštovními službami. Nová očekávání moderní společnosti jsou spojena s větší časovou flexibilitou tradiční expresní doručovací služby. V tomto příspěvku navrhujeme novou 24hodinovou dostupnost poštovní a kurýrní služby tzv. „Post express nonstop“. Abychom mohli posoudit potenciální poptávku po tomto druhu služby, navrhujeme postup předpovědi založený na modelu Bassovy difúze. Výzkum je zaměřen zejména na zkoumání otázek životního prostředí s ohledem na oba typy služeb - tradiční i navrhovanou novou. Porovnání se provádí analýzou emisí CO2 při dodávce zboží na poslední míli na adresy uživatelů. Experiment byl proveden ve městě Bělehrad, simulace dodávky na poslední míli za realistických podmínek a řízení spotřeby paliva a emisí CO2. V souladu s výsledky tohoto experimentu a předpokládaným počtem poštovních zásilek byla provedena projekce emisí CO2 pro novou službu v letech 2020 až 2025. Výsledky ukazují významný přínos navrhované nové expresní doručovací služby pro blahobyt a udržitelnost životního prostředí. prognóza poštovních zásilek; expresní doručovací služba; sociální změna; časová dostupnost; spotřeba paliva; emise CO2
eng New Express Delivery Service and Its Impact on CO2 Emissions A rapid development of Internet technologies creates new opportunities for e-commerce, which is one of the fastest-growing segments of the entire economy. For policymakers, the most important aspects of e-commerce are related to the cost reduction in transportation, facilitation of administration and communication, innovations at the market level, and environmental issues. An unavoidable part of the e-commerce production process is related to the postal service. New market expectations of modern society lead to the consideration of upgrading the traditional express delivery service in terms of time availability. In this paper, we propose a new 24-h availability of postal and courier service so-called "post express nonstop". To assess the potential demand for this kind of service, we propose a forecasting procedure based on the Bass diffusion model. In particular, the research is directed toward the examination of environmental issues, considering both types of services-traditional and the proposed new one. A comparison is done by analyzing CO2 emissions in the last-mile delivery of goods to the users' addresses. The experiment was carried out in the city of Belgrade, simulating the last-mile delivery under realistic conditions and controlling the fuel consumption and CO2 emissions. In accordance with the results of this experiment and the forecasted number of postal items, a projection of CO2 emissions for the new service from 2020 to 2025 was carried out. The results show a significant contribution of the proposed new express delivery service to environmental well-being and sustainability. postal items forecasting; express delivery service; social change; time availability; fuel consumption; CO2 emissions