Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

A MODEL FOR BUSINESS PERFORMANCE IMPROVEMENT: A CASE OF THE POSTAL COMPANY
Autoři: Lazarevic Dragan | Dobrodolac Momcilo | Švadlenka Libor | Stanivukovic Bojan
Rok: 2020
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Journal of Business Economics and Management
Název nakladatele: Taylor & Francis Ltd.
Místo vydání: Abingdon
Strana od-do: 564-592
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Model pro zlepšení podnikového výkonu: případ poštovního podniku Cílem tohoto příspěvku je navrhnout model řízení, který by posoudil stav podnikání a naznačil body zlepšení, stejně jako demonstrovat použitelnost modelu pro případ poštovní společnosti. Navržen je model A'BA, který představuje kombinaci metody AHP jako nástroje pro vícekriteriální rozhodování a teorie oblastí podnikání. Výzkum se skládá ze dvou částí. Za účelem stanovení nejdůležitějšího faktoru ovlivňujícího výkonnost podniku jsou dotazováni odborníci. V procesu agregace hodnocení odborníků je navržen a aplikován nový koncept založený na mapování. Poloha jeho těžiště ve vztahu k Saatyho škále pak definuje konečné skóre párového srovnání - indikátor vztahu mezi dvěma porovnávanými prvky. Ve druhé části jsou zahrnuti další odborníci ze stanovené oblasti, kteří definují přístup k podrobné analýze nejdůležitějšího faktoru. V tomto případě přístup zahrnoval průzkum zaměstnanců na základě specializovaného dotazníku. Je tak získán návod pro zlepšení podnikového výkonu. podnikový proces; podnikový výkon; zlepšení; rozhodování; poštovní podnik; řízení; agregace hodnocení odborníků; Saatyho škála
eng A MODEL FOR BUSINESS PERFORMANCE IMPROVEMENT: A CASE OF THE POSTAL COMPANY The aim of this paper is to propose a management model which would assess the state of the business and indicate the improvement points, as well as to demonstrate the applicability of the model in a case of the postal company. An A'BA model is proposed which represents a combined application of Analytic Hierarchy Process - AHP method as a multi-criteria decision making tool and theory of business areas. The research consists of two parts. To define the most important influencing factor on business performance, the experts are interviewed. A new concept is proposed and applied in the process of aggregating experts' assessments based on their mapping in a plane. This creates the appropriate surface, and the position of its centroid in relation to the Saaty's scale defines the final score of pairwise comparison - an indicator of the relationship between two elements that are compared. In the second part, additional experts from the determined area are involved to define an approach for detailed analysis of the most important factor. In this case, the approach included a survey of employees based on the specialized questionnaire. The guidelines for business performance improvement are obtained. business process; business performance; improvement; decision-making; postal company; management; experts' assessments aggregation; Saaty's scale