Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Using the Interval Type-2 Fuzzy Inference Systems to Compare the Impact of Speed and Space Perception on the Occurrence of Road Traffic Accidents
Autoři: Čubranić-Dobrodolac Marjana | Švadlenka Libor | Cicevic Svetlana | Trifunovic Aleksandar | Dobrodolac Momčilo
Rok: 2020
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Mathematics
Název nakladatele: MDPI
Místo vydání: BASEL
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Využití fuzzy inferenčních systémů typu 2 k porovnání dopadu rychlosti a vnímání prostoru na výskyt dopravních nehod Neustále se zvyšující počet úmrtí na silnicích nutí analytiky hledat modely, které předpovídají sklon řidiče k dopravním nehodám (RTA). Tato práce si klade za cíl prozkoumat vztah mezi schopnostmi řidičů vyhodnotit rychlost a prostor z hlediska jejich asociace s výskytem RTA. Metoda použitá pro tento účel je založena na implementaci intervalu Fuzzy Inference System typu 2 (T2FIS). Vstupy do prvního T2FIS se týkají schopností řidičů hodnotit rychlost. Tyto schopnosti byly měřeny v experimentu se 178 mladými řidiči s testovací rychlostí 30, 50 a 70 km / h. Účastníci hodnotili výše uvedené hodnoty rychlosti ze čtyř různých pozic pozorování v simulátoru jízdy. Na druhé straně vstupy druhého T2FIS jsou schopnosti posuzování prostoru. Stejná skupina řidičů absolvovala dva typy testů hodnocení prostoru - 2D a 3D. Třetí považoval T2FIS sublimáty všech dříve zmíněných vstupů v jednom modelu. Výstupem ve všech třech strukturách T2FIS je počet RTA zaznamenaných řidičem. Testováním tří navrhovaných T2FIS na empirických datech výsledek výzkumu naznačuje, že charakteristiky posuzování prostoru lépe vysvětlují účast v RTA ve srovnání se schopnostmi posuzování rychlosti. Získané výsledky jsou dále potvrzeny provedením vícenásobné regresní analýzy. fuzzy; inferenční systém; porovnání; dopad; rychlost; vnímání; prostor; výskyt; dopravní nehody
eng Using the Interval Type-2 Fuzzy Inference Systems to Compare the Impact of Speed and Space Perception on the Occurrence of Road Traffic Accidents A constantly increasing number of deaths on roads forces analysts to search for models that predict the driver's propensity for road traffic accidents (RTAs). This paper aims to examine a relationship between the speed and space assessment capabilities of drivers in terms of their association with the occurrence of RTAs. The method used for this purpose is based on the implementation of the interval Type-2 Fuzzy Inference System (T2FIS). The inputs to the first T2FIS relate to the speed assessment capabilities of drivers. These capabilities were measured in the experiment with 178 young drivers, with test speeds of 30, 50, and 70 km/h. The participants assessed the aforementioned speed values from four different observation positions in the driving simulator. On the other hand, the inputs of the second T2FIS are space assessment capabilities. The same group of drivers took two types of space assessment tests-2D and 3D. The third considered T2FIS sublimates of all previously mentioned inputs in one model. The output in all three T2FIS structures is the number of RTAs experienced by a driver. By testing three proposed T2FISs on the empirical data, the result of the research indicates that the space assessment characteristics better explain participation in RTAs compared to the speed assessment capabilities. The results obtained are further confirmed by implementing a multiple regression analysis. type-2 fuzzy inference systems; traffic simulator; traffic accidents; road safety; space perception; speed perception