Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Picture Fuzzy MCDM Approach for Risk Assessment of Railway Infrastructure
Autoři: Simić Vladimir | Soušek Radovan | Jovčić Stefan
Rok: 2020
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Mathematics
Strana od-do: 1-29
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Fuzzy přístup MCDM pro hodnocení rizik železniční infrastruktury Pro zvýšení úrovně bezpečnosti a prevenci závažných nehod je nezbytné upřednostnit rizikové faktory a posoudit železniční infrastrukturu. Klíčovou otázkou je, jak identifikovat nebezpečnou železniční infrastrukturu, aby orgány mohly včas provádět projekty na zlepšení bezpečnosti. Příspěvek si klade za cíl představit obrázek fuzzy skupinový multikriteriální rozhodovací přístup pro hodnocení rizik železniční infrastruktury. Za prvé, obrazové fuzzy sady se používají pro reprezentaci a zpracování informací souvisejících s rizikem. Zadruhé, k upřednostnění rizikových faktorů je poskytnuta metoda fuzzy hybridního obrazu založená na přímém hodnocení a entropie Tsallis – Havrda – Charvát. Za třetí, je vytvořeno obrazové fuzzy měření alternativ a hodnocení podle metody kompromisního řešení pro hodnocení železniční infrastruktury. Nakonec je formulovaný přístup implementován v kontextu České republiky. Dvě analýzy citlivosti ověřily vysokou robustnost formulovaného přístupu. Srovnávací analýza s pěti nejmodernějšími fuzzy přístupy k obrazu potvrdila jeho vysokou spolehlivost. Ve srovnání s nejmodernějšími fuzzy přístupy k obrazu má poskytnutý tříparametrický přístup vynikající flexibilitu. riziko; železniční infrastruktura; multikriteriální rozhodování; obrazová fuzzy sada; MARCOS; nejistota
eng Picture Fuzzy MCDM Approach for Risk Assessment of Railway Infrastructure To increase the level of safety and prevent significant accidents, it is essential to prioritize risk factors and assess railway infrastructure. The key question is how to identify unsafe railway infrastructure so authorities can undertake safety improvement projects on time. The paper aims to introduce a picture fuzzy group multi-criteria decision-making approach for risk assessment of railway infrastructure. Firstly, picture fuzzy sets are employed for representing and handling risk-related information. Secondly, a picture fuzzy hybrid method based on the direct rating, and Tsallis–Havrda–Charvát entropy is provided to prioritize risk factors. Thirdly, a picture fuzzy measurement of alternatives and ranking according to compromise solution method is developed to rank railway infrastructures. Lastly, the formulated approach is implemented in the Czech Republic context. Two sensitivity analyses verified the high robustness of the formulated approach. The comparative analysis with five state-of-the-art picture fuzzy approaches approved its high reliability. Compared to the state-of-the-art picture fuzzy approaches, the provided three-parametric approach has superior flexibility. risk; railway infrastructure; multi-criteria decision-making; picture fuzzy set; MARCOS; uncertainty