Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

A MODEL FOR PUBLIC POSTAL NETWORK REORGANIZATION BASED ON DEA AND FUZZY APPROACH
Autoři: Milutinovic Jelena | Markovic Dejan | Stanivukovic Bojan | Švadlenka Libor | Dobrodolac Momcilo
Rok: 2020
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Transport
Název nakladatele: Taylor & Francis Ltd.
Místo vydání: Abingdon
Strana od-do: 401-418
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Model pro reorganizaci veřejné poštovní sítě na základě metody DEA a FUZZY přístupu Jedním z nejdůležitějších manažerských úkolů poskytovatelů univerzálních poštovních služeb je rozhodnutí ohledně změn v poštovní infrastruktuře. Poskytovatelé univerzální poštovní služby o těchto záležitostech rozhodují na základě analýzy finančních ukazatelů a definovaných kvalitativních parametrů v souladu s mezinárodními předpisy a povinnostmi uloženými příslušným regulačním orgánem. V tomto článku je k analyzování stávající poštovní sítě a definování minimálního počtu koncových bodů sítě (poštovní síťové jednotky) implementována známá metoda a upgradována pomocí nového přístupu založeného na analýze datové obálky (DEA) a fuzzy logice. Konečným cílem navrhovaného nového přístupu je určit, které z uvažovaných poštovních koncových bodů sítě by měly být uzavřeny nebo reorganizovány s ohledem na minimalizaci negativních dopadů, jak finančních, tak sociálních. Navrhovaný model poskytuje hodnoty pro všechny uvažované poštovní pobočky, což umožňuje rozhodovateli hodnotit důležitost každé jednotky. Navrhovaný model je nástrojem business inteligence, který nahrazuje multidisciplinární tým složený z manažerů poskytovatele univerzální poštovní služby a tvůrců politik z poštovního sektoru i sektoru udržitelného rozvoje venkova při dosahování důležitého rozhodnutí o změně poštovní sítě. Toto rozhodnutí lze považovat za extrémně složité, protože by mělo sublimovat protikladná kritéria, která se vztahují k obchodnímu úspěchu poskytovatele univerzální poštovní služby, právním předpisům a udržitelnosti místní komunity. hodnoty (indexy) získané navrhovanou metodou přesně zahrnují zmíněné tři kategorie. Autoři demonstrují použitelnost navrhované metodiky založené na reálných datech získaných v regionální organizační jednotce srbského poskytovatele univerzální služby, a poskytují analýzu výsledků dosažených u venkovských poštovních poboček. poštovní služby; poštovní síťové jednotky; sociální kritéria; fuzzy logika; DEA; venkovská oblast
eng A MODEL FOR PUBLIC POSTAL NETWORK REORGANIZATION BASED ON DEA AND FUZZY APPROACH One of the most important segments in management of Universal Service Providers (USPs) is reaching the decisions concerning changes in the postal network infrastructure. USPs decide on such matters based on an analysis of financial indicators and defined qualitative parameters in accordance with the international regulations and obligations imposed by a competent regulatory agency. In this paper, the previously known method to analyse the existing postal network and define the minimal number of Postal Network Units (PNU) is implemented and upgraded by a new approach based on Data Envelopment Analysis (DEA) and fuzzy logic. The final aim of the proposed new approach is to determine which of the considered PNU should be closed or reorganized having in mind the minimization of negative effects, both financial and social. The proposed model gives the indices for all considered postal branches, which allows the decision-maker to rank the importance of each unit. The proposed model is a business intelligence tool, which replaces a multidisciplinary team composed from managers of the company and policymakers from both the postal sector as well as a sustainable rural development sector in reaching an important decision on changing the postal network. This decision may be considered as extremely complex since it should sublimate the opposed criteria that relate to the business success of the company, state regulations and sustainability of the local community. The indices obtained in the proposed method exactly include the mentioned three categories. The authors demonstrate the applicability of the suggested methodology based on the real data acquired in a district of the Serbia, i.e. in a regional organizational entity of the USP and provide the analysis of the results reached for the rural delivery post offices. postal services; postal network units; social criteria; fuzzy logic; DEA; rural area