Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Simulace jízdní odvěšovací brzdové zkoušky nákladního vozu
Autoři: Pulda Jan | Kohout Martin | Westfal Radek
Rok: 2019
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: XXIV. MEDZINARODNA KONFERENCIA SUCASNE PROBLEMY V KOLAJAVYCH VOZIDLACH, DIEL II
Název nakladatele: EDIS-PUBLISHING INST UNIV ZILINA
Místo vydání: Žilina
Strana od-do: 147-154
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Simulace jízdní odvěšovací brzdové zkoušky nákladního vozu V současné době je využíváno pro ověřování brzdicích schopností vozidel využíváno stacionárních a jízdních zkoušek kolejových vozidel. Tyto zkoušky vykonávané dle stanovených norem a legislativy zaručují funkcionalitu brzdových systémů. Existuje možnost využití počítačových simulací, které mohou zefektivnit samotný návrh brzdové výstroje nebo vhodně rozšířit či zjednodušit schvalovací proces vozidla. V rámci bakalářské práce řešené na Dopravní fakultě Jana Pernera při Univerzitě Pardubice vznikl výpočetní nástroj, kterým byly zkoumány možnosti využití počítačové simulace při provádění jízdních odvěšovacích zkoušek nákladních vozů. Tento nástroj implementuje matematický model nákladního vozu a jeho brzdové výstroje. Stěžejní částí tohoto modelu je především matematický popis součinitele tření třecích materiálů brzdy. Ukazuje se totiž dominantní vliv součinitele tření na výstup simulace. Model byl podroben validaci na základě podkladů z provedených odvěšovacích zkoušek kontejnerových vozů. Tímto bylo ukázáno, že na základě dostatečně přesných vstupů, především ohledně součinitele tření, podávají simulační výpočty dostatečně věrohodné výsledky. Následnou citlivostní analýzou byl kvantifikován vliv parametrů, kde se ukazují jako význačné účinnost brzdového pákoví a parametry aerodynamického odporu vozu. brzda; zkoušení; simulace
eng Simulation of a freight wagon slip brake test At present, for verifying a braking power of rolling stock series of stationary and running slip brake tests are performed. These tests carried out according to the normative and legislative documents guarantee functionality of brake systems. The possibility of use of a computed simulation also exist and it can possibly increase the efficiency of a developent of brake equipment or even extend or simplify the approval process of a vehicle. As a part of a bachelor thesis solved at the Faculty of Transport Engineering of the University of Pardubice a computational tool was developed for enable inspecting possibilities of use of a computed simulation within running slip brake tests. This tool implements a mathematic model of a freight wagon and their brake equipment. The essential part of this model is mainly mathematic description of a coefficient of friction between a friction lining. Is shown, the coefficient of friction significantly influences results of the simulation. The model was put under a validation on a basis of results generated by performed test of three container freight wagons. Thus is shown, this model provides sufficiently reliable results as the model inputs are sufficiently precise, mainly the coefficient of friction. Moreover processed sensitivity analysis provides a quantification of an influence of the input parameters and shows the efficiency of a brake power transfer and the parameters of an aerodynamic drag have significant influence on simulation results. brake; testing; simulation