Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Rozbor vlivu odporu z jízdy tunelem na výsledky trakčních výpočtů
Autoři: Michálek Tomáš | Řezníček Jindřich
Rok: 2021
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Vědeckotechnický sborník Správy železnic
Strana od-do: 84-107
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Rozbor vlivu odporu z jízdy tunelem na výsledky trakčních výpočtů Tento článek se zabývá problematikou nárůstu jízdního odporu vlaku v důsledku jízdy tunelem pro potřeby zohlednění vlivu tunelu v trakčních výpočtech. V první části jsou představeny různé přístupy ke kvantifikaci odporu z jízdy tunelem a na modelovém příkladu rozjezdu vlaku jsou demonstrovány rozdíly ve výsledcích trakčních výpočtů při různých způsobech zohlednění vlivu tunelu na jízdní odpor vlaku. Dále je pozornost věnována konkrétnímu příkladu plánované přeložky trati Ústí nad Labem-Drážďany, jejíž součástí má být přibližně 26 km dlouhý Krušnohorský tunel. S využitím trakčních výpočtů je provedeno porovnání staré a nové trati z hlediska jízdních dob a spotřeby trakční energie vybraných vlaků osobní a nákladní dopravy. odpor z jízdy tunelem; jízdní odpory; aerodynamický odpor; tunelový faktor; trakční výpočty; spotřeba energie
eng Analysis of the influence of tunnel resistance on the results of traction calculations This article deals with the problem of running resistance increase caused by tunnels for the purposes of its application in traction calculations. At first, different approaches to the quantification of the tunnel resistance are presented and their influence on the traction calculation results is demonstrated on a model example of a train acceleration. Then, attention is paid to a specific case of the planned railway line Ústí nad Labem-Dresden, including the new - approximately 26 km long - Erzgebirge Base Tunnel. By using of the traction calculations, a comparison of the old and new railway lines is performed from the point of view of running time and traction energy consumption for selected passenger as well as freight trains. tunnel resistance; running resistance; aerodynamic drag; tunnel factor; traction calculations; energy consumption