Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Change of driver's response time depending on light source and brake light technology used
Autoři: Jilek Petr | Vrábel Luboš
Rok: 2020
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Scientific Journal of Silesian University of Technology. Series Transport = Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria Transport
Strana od-do: 45-53
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Změna reakční doby řidiče v závislosti na zdroji světla a použité světelné technologii brzdových světel Příspěvek se zabývá zjištěním vlivu typu světelného zdroje brzdových světel automobilu na dobu reakce řidiče následného vozidla. V příspěvku je měřena reakční doba řidiče v podobě sešlápnutí brzdového pedálu v závislosti na rozsvícení brzdových světel u vodícího vozidla. Vyhodnocení měření spočívá ve vzájemném porovnání fázového posunu mezi signálem brzdových světel prvního vozidla a signálem brzdových světel u druhého vozidla. Experimentální měření bylo realizováno pro pět osob a to při použití klasické žárovky a následně LED zdroje světla u brzdových světel prvního vozidla. Z naměřených průběhů se potvrdilo, že reakční doba řidiče je závislá na mnoha faktorech, kdy významnou roli hraje i zdroj a intenzita světla brzdových světel. Současně má vliv na reakční dobu i činnost či nečinnost zadních obrysových světel. S jejich aktivací se reakční doba řidiče následného vozidla prodlužuje. reakční doba; brzdová světla; automobil; bezpečnost
eng Change of driver's response time depending on light source and brake light technology used This paper deals with finding out the influence of the type of light source of car brake lights on the reaction time of the driver of the preceding vehicle. The driver's reaction time was measured in the form of pressing the brake pedal depending on the lighting of brake lights on the leading vehicle. The measurement evaluation consists of a comparison of the phase shift between the brake light signal of the first vehicle and the brake light signal of the second vehicle. The experimental measurement was performed for five people using the classic light bulb, afterwards, an LED light source for the brake lights of the first vehicle. The records confirmed that the driver's reaction time depends on many factors, with the source and intensity of the brake lights also playing an important role. Further, it affects the reaction time and the activity or inactivity of the rear sidelights. The reaction time of the driver of the preceding vehicle was extended with their activation. reaction time; car; brake light; safety