Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Zkoušení prvků tažného a narážecího ústrojí na dynamickém zkušebním stavu Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice
Autoři: Michálek Tomáš | Jaroš Pavel | Vágner Jakub | Kohout Martin | Šlapák Jiří | Pulda Jan | Bílek Adam | Výmola Libor | Staněk Martin
Rok: 2021
Druh publikace: ostatní - článek ve sborníku
Název zdroje: Současné problémy v kolejových vozidlech 2021: sborník příspěvků z XXV. konference s mezinárodní účastí
Název nakladatele: Univerzita Pardubice
Místo vydání: Pardubice
Strana od-do: 199-206
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Zkoušení prvků tažného a narážecího ústrojí na dynamickém zkušebním stavu Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice Příspěvek se zabývá zkouškami prvků tažného a narážecího ústrojí železničních kolejových vozidel, které byly a jsou realizovány na Dopravní fakultě Jana Pernera Univerzity Pardubice především v rámci řešení studentských projektů a závěrečných prací. Nejprve je pozornost zaměřena na zkoušky dynamických charakteristik elastomerových prvků vypružení tažného a narážecího ústrojí, jež byly provedeny za účelem vytvoření matematického modelu těchto prvků pro použití v multi-body modelech pro simulace projevů podélné dynamiky vlakových souprav, protože popis těchto prvků pouze statickou charakteristikou se v určitých situacích jeví jako nedostatečný. Dále je pak v článku představena příprava tenzometrické šroubovky pro měření tažných sil, která najde vedle experimentálního ověřování výsledků simulačních výpočtů z oblasti podélné dynamiky vlakových souprav uplatnění především v rámci dalšího výzkumu jízdních odporů železničních vozidel. kolejové vozidlo; nárazník; tažné ústrojí; šroubovka; elastomerová pružina; charakteristika; dynamický zkušební stav; podélná dynamika vlakových souprav; multi-body simulace; jízdní odpor vlaku
eng Testing of draw- and buffing gear components on dynamic test stand at the Faculty of Transport Engineering of the University of Pardubice This contribution deals with tests of components of draw- and buffing gear of railway vehicles realized at the Faculty of Transport Engineering of the University of Pardubice, especially in framework of student’s projects and theses. In the beginning, the attention is paid to the tests of dynamic characteristics of elastomer suspension components of draw gears and buffers. The tests were performed in order to create a mathematical model of these components for application in multi-body simulations for investigation of longitudinal train dynamics effects, because a description of these components only by their static characteristics seems to be insufficient in certain situations. Besides to that, a preparation of tensometric screw coupling for measurement of traction forces is introduced in the paper. This measuring device will be applied especially in further research of running resistance of railway vehicles as well as at the experimental verification of results of the longitudinal train dynamics simulations. railway vehicle; buffer; draw gear; screw coupling; elastomer spring; characteristics; dynamic test stand; longitudinal train dynamics; multi-body simulation; running resistance of a train