Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Faktory ovlivňující hodnocení výkonnosti tuhých maziv pro kontakt kolo–kolejnice
Rok: 2021
Druh publikace: ostatní - článek ve sborníku
Název zdroje: Současné problémy v kolejových vozidlech 2021: sborník příspěvků z XXV. konference s mezinárodní účastí
Název nakladatele: Univerzita Pardubice
Místo vydání: Pardubice
Strana od-do: 391-398
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Faktory ovlivňující hodnocení výkonnosti tuhých maziv pro kontakt kolo–kolejnice Mazání okolků je nástrojem řízení tření v kontaktu kola a kolejnice, jehož účelem je snížení opotřebení a hluku vznikajícího při styku okolku s bokem hlavy kolejnice. Jedním z možných řešení jsou tuhá maziva – tyčinky přitlačované ke kolům vozidla. Pro srovnávací hodnocení výkonnosti tuhých maziv je v normě EN 16028 předepsána, byť dosti volně, metodika využívající dvoukotoučového zkušebního stroje. Při těchto zkouškách je kontaktní dvojice kolo–kolejnice nahrazena dvěma ocelovými kotouči, které se proti sobě odvalují se stálým skluzem, přičemž se určeným způsobem přikládá a odnímá vzorek maziva. Příspěvek uvádí přehled problematiky, zkušenosti a poznatky vycházející z experimentální činnosti, která byla na Dopravní fakultě Jana Pernera realizována v posledních letech a která zahrnovala zakázky komerčního výzkumu pro dodavatele a výrobce tuhých maziv a modifikátorů tření. mazání okolků; modifikátor tření; součinitel tření; metodika zkoušení; dvoukotoučový stroj
eng Influencing factors in performace assessment of solid lubricants for the wheel–rail interface Flange lubrication is a tool of friction modification at the wheel–rail interface, with the purpose of reducing wear and noise occurring at the contact of the flange with the rail head side. Possible solutions include solid lubricants – lubrication sticks pressed on the wheels of rail vehicles. For comparative testing of performance of solid lubricants, the European standard EN 16028 prescribes, albeit quite loosely, a method that employs a twin-disc test machine. In these tests, the wheel–rail contact pair is represented by two steel discs rolling on each other with constant creepage, and a specimen of the lubricant is applied and removed in a defined way. The paper gives an overview of the current state and presents the experience and findings of experimental activities that took place at the Faculty of Transport Engineering in recent years, including commercial research tasks carried out for suppliers and manufacturers of solid lubricants. flange lubrication; friction modifier; coefficient of friction; method of testing; twin-disc machine