Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Fatigue behaviour of Vossloh SKL14 tension clamps
Autoři: Culek Bohumil | Pětioký Marek | Schmidová Eva | Tomek Petr | Vnenk Petr
Rok: 2021
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Structural Engineering for Future Societal Needs : Congress Proceedings
Název nakladatele: IABSE
Místo vydání: Curych
Strana od-do: 1555-1563
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Únavové chování pružných svěrek Vossloh SKL14 V příspěvku je pozornost věnována flexibilnímu upevňovacímu systému typu Vossloh W14 s použitím upínacích svorek SKL14. Tyto svorky jsou často poškozeny únavovými poruchami, zejména v obloucích malých poloměrů (R <400 m). V rámci výzkumu byly identifikovány oblasti lomů a byla provedena podrobná fraktografická analýza. Analýza prokázala únavové porušení. Proto byl proveden odhad životnosti svorek. Hodnocení bylo zaměřeno na vybranou železniční trať, kde byly nalezeny únavově poškozené svorky. V rámci predikce únavové životnosti bylo pomocí experimentálních měření (ověřeno MKP) a dynamické odezvy na provozní zatížení identifikováno statické předpětí. V kritických bodech byly tenzometry umístěny přímo na svorky. Získané hodnoty byly konfrontovány s experimentálně získanou únavovou křivkou. Křivka únavy byla získána ze vzorků materiálu odebraných z nových nepoškozených svorek. Nakonec byla identifikována životnost svorek ve vybrané dráze. Výsledný odhad životnosti odpovídá skutečné životností. Vossloh, svěrky, SKL14, únava
eng Fatigue behaviour of Vossloh SKL14 tension clamps In the paper the attention is paid to the flexible fastening system of the Vossloh W14 type with the use of SKL14 tension clamps. These clamps are often damaged by fatigue failures especially in the curves of small radii (R < 400 m). Within the research, fracture areas were identified and a detailed fractographic analysis was performed. The analysis proved a fatigue failure. Therefore, an estimation of the service life of the clamps was made. The evaluation was focused on a selected railway track where the fatigue-damaged clamps were found. Within the prediction of the fatigue life, static prestress was identified by means of experimental measurements (verified by FEM) and dynamic response to the operating loads. The strain gauges were placed directly on the clamps at critical points. The obtained values were confronted with the experimentally obtained fatigue curve. The fatigue curve was obtained on material samples taken from the new undamaged clamps. Finally, the service life of the clamps in the selected track was identified. The results of the lifetime estimation are remarkably consistent with the real lifetime. Vossloh, clamps, SKL14, fatigue