Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Liberalizácia železničnej osobnej dopravy – smelé plány verzus krutá realita
Autoři: Vojtek Martin
Rok: 2021
Druh publikace: ostatní - článek ve sborníku
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Liberalizace železniční osobní dopravy - smélé plány versus krutá realita Liberalizace osobní železniční dopravy měla být velká příležitost pro zlepšení kvality cestování a měla vést ke změně modal-splitu ve prospěch veřejné osobní dopravy. Byla tato příležitost využita? Odpověď zná každý, kdo se o železniční osobní dopravu alespoň trochu zajímá. V rámci procesu liberalizace se udělalo mnoho práce, ale výsledky bohužel neodpovídají původním představám. V tomto příspěvku je kriticky souhrnných proces liberalizace železniční osobní dopravy na Slovensku a v Česku. Konkrétní příklady jsou nejlepším způsobem, jak vysvětlit chyby, které udělali a eventuálně mohou udělat jednotliví objednatelé veřejné služby (PSO) jakož i právní překážky dynamičtějšího rozvoje komerčního provozu vlaků (Open Access). Účelem tohoto příspěvku je zvýšení povědomí odborné veřejnosti o této problematice s využitím příkladů z praxe vedoucí k předcházení dělání chyb a tím k naplnění hlavního cíle liberalizace železniční osobní dopravy, kterým je již zmíněné zlepšení kvality cestování. osobní doprava; železniční doprava; liberalizace
eng Liberalization of rail passenger transport – confident plans versus bitter reality Liberalisation of rail passenger transport should have been a great opportunity to improve the quality of travelling and to change the modal split in the favour of public passenger transport. Has this opportunity been taken? Everybody who is interested in these issues know the answer. Much work has been done in the liberalisation process, but unfortunately, the results do not correspond to the original ideas. This paper critically summarizes the process of liberalisation of rail passenger transport in Slovakia as well as the Czech Republic. Specific examples are the best way to explain the mistakes that Public transport authorities (PTAs) made in Public service obligations (PSOs) as well as legal obstacles to the more dynamic development of commercial train operations (Open Access). The purpose of this paper is to increase the awareness in these issues with the use of practical examples leading to the prevention of mistakes thus to the fulfilment of the main goal of the liberalisation of rail passenger transport, which is the improvement of the travelling quality. passenger transport; railway transport; liberalisation