Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Mitigating Climate Change Effects of Urban Transportation Using a Type-2 Neutrosophic MEREC-MARCOS Model
Autoři: Simic Vladimir | Gokasar Ilgin | Deveci Muhammet | Švadlenka Libor
Rok: 2022
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: IEEE Transactions on Engineering Management
Název nakladatele: IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers)
Místo vydání: New York
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Zmírnění dopadů městské dopravy na změnu klimatu pomocí Neutrosofického modelu MEREC-MARCOS typu 2 Změna klimatu je nejvýznamnějším environmentálním problémem, který negativně ovlivňuje životy lidí. Udržitelná politika poskytuje příležitost ke zmírnění dopadů městské dopravy na změnu klimatu. Jsou prezentovány čtyři udržitelné politiky, které mají změnit rychlost šíření změny klimatu. Existuje však velká mezera, pokud se jedná o stanovení priorit udržitelných politik ve výhodném pořadí, což je významný problém pro všechny obce. Tato studie proto zavádí dvoustupňový model, který hybridizuje metodu založenou na odstraňování vlivu kritérií (MEREC) a metodu měření alternativ a řazení podle kompromisního řešení (MARCOS) do jedinečného rámce v prostředí neutrosofických čísel typu 2 (T2NN). V první fázi T2NN-MEREC určuje objektivní důležitost kritérií. Ve druhé fázi metoda T2NN-MARCOS seřadí udržitelné politiky. Naše praktická zjištění ukazují, že územní plánování je nejlepší udržitelnou politikou pro zmírnění dopadů městské dopravy na změnu klimatu. Uplatněním tohoto řešení mohou obce v krátkodobém horizontu získat dodatečný rozpočet z nízkoemisních zón a zón s omezenou dopravou. Zavedený model T2NN-MEREC-MARCOS by mohl sloužit jako podpora rozhodování úřadů při zmírňování dopadů změny klimatu nejen městské dopravy, ale i dalších lidských činností. změna klimatu; doprava; MARCOS; MEREC; multikriteriální rozhodování; neutrosofické číslo typu 2 (T2NN); městská doprava
eng Mitigating Climate Change Effects of Urban Transportation Using a Type-2 Neutrosophic MEREC-MARCOS Model Climate change is the foremost environmental problem that negatively affects the lives of people. Sustainable policies offer an opportunity to mitigate climate change effects of urban transportation. Four sustainable policies are presented to alter the propagation speed of climate change. However, there is a major gap regarding the prioritization of the sustainable policies in advantage order, which is an important problem for all municipalities. Therefore, this study introduces a two-stage model that hybridizes the method based on the removal effects of criteria (MEREC) and measurement of alternatives and ranking according to compromise solution (MARCOS) method into a unique framework under the type-2 neutrosophic number (T2NN) environment. In the first stage, the T2NN-MEREC determines the objective importance of the criteria. In the second stage, the T2NN-MARCOS method ranks the sustainable policies. Our practical findings indicate that land-use planning is the best sustainable policy for mitigating climate change effects of urban transportation. By applying this solution, municipalities may generate an extra budget from low emission zones and limited traffic zones in the short-term run. The introduced T2NN-MEREC-MARCOS model could be used as decision support for authorities while mitigating climate change effects of not only urban transportation but also other human activities. climate change; transportation; MARCOS; MEREC; multicriteria decision-making; type-2 neutrosophic number (T2NN); urban transportation