Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Super-random states in vehicular traffic - Detection & explanation
Autoři: Krbalek Milan | Seba Frantisek | Krbálková Michaela
Rok: 2022
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Physica A : Statistical Mechanics and its Applications
Název nakladatele: Elsevier Science BV
Místo vydání: Amsterdam
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Supernáhodné stavy v dopravním proudu - Detekce a objasnění Tento článek se zabývá specifickými stavy dopravního toku na dvouproudé komunikaci, ve kterých jsou statistické fluktuace mikroskopických veličin dopravního proudu (světlosti mezi vozidly) výrazně vyšší než u systémů poissonovského typu. Tyto anomálie (tzv. super-náhodné stavy) lze detekovat v empirických datech, konkrétně v rychlém pruhu při dopravní hustotě do 25 vozidel/km. Původ těchto stavů je dále vysvětlen matematicky (pomocí teorie balančních částicových systémů a nástrojů teorie náhodných matic), fyzikálně (prostřednictvím jednodimenzionálního částicového plynu podléhajícího lokálním perturbacím způsobeným předjížděním vozidel) a empiricky (pomocí analogie s jevem pozorovaným v experimentech sčítání fotonů). V článku je demonstrováno, že předjížděcí manévr, při němž vozidla z pomalejšího pruhu přejíždějí do proudu rychleji se pohybujících vozidel, narušuje lokální rovnováhu mikrostruktury dopravního proudu v rychlém pruhu a způsobuje atypické uspořádání poloh vozidel, což je velmi řídký jev. Pomocí původního numerického modelu je zde dokázáno, že detekované anomální stavy jsou identické s rovnovážnými stavy, které se formují u stochastického částicového plynu, jehož potenciál vedle repulzivní složky zahrnuje také složku přitažlivou. dopravní proud; super-Poissonovské stavy; modelování dopravního proudu; statistická rigidita; teorie náhodných matic
eng Super-random states in vehicular traffic - Detection & explanation This article deals with specific states of traffic flow on a two-lane freeway, in which statistical fluctuations of microscopic quantities (inter-vehicle gaps) are significantly higher than in systems with absolutely random events (Poisson systems). These anomalous states (super-random) are detected in empirical traffic data, specifically in the fast lane at traffic densities up to 25 vehicles per kilometer. The origin of these states is then explained mathematically (using the theory of balance particle systems and tools of random matrix theory), physically (by means of an one-dimensional particle gas subjected to local perturbations caused by overtaking cars) and empirically (using an analogy with phenomena observed in photon counting experiments). In the article we show that overtaking maneuvers, when vehicles from a slow lane are injected into a fast-lane stream of faster moving vehicles, disrupt a local balance in microstructure of fast-lane stream and cause atypical arrangement of vehicular positions, that is very rare, generally. With help of original numerical model we demonstrate that the anomalous states detected are identical to equilibrium states formed in a stochastic particle gas with a potential containing, in addition to a repulsive component, also an attractive component. (C) 2021 Published by Elsevier B.V. vehicular traffic; Super-Poissonian states; vehicular headway modeling; statistical rigidity; vehicular bunching; random matrix theory