Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Statistical aspects of gap-acceptance theory for unsignalized intersection capacity
Autoři: Krbalek Milan | Hobza Tomas | Patocka Miroslav | Krbálková Michaela | Apeltauer Jiri | Groverova Nikola
Rok: 2022
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Physica A : Statistical Mechanics and its Applications
Název nakladatele: Elsevier Science BV
Místo vydání: Amsterdam
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Statistické aspekty teorie akceptování mezer pro kapacitu světelně neřízené křižovatky Tento článek částečně koriguje a výrazně prohlubuje Sieglochovu metodu (1973), která se v současnosti používá pro stanovení kapacity světelně neřízených křižovatek. S přihlédnutím k současným znalostem o mikrostruktuře dopravního proudu navrhuje zobecněné inverzní Gaussovo rozdělení jako teoreticky a empiricky podloženou alternativu k exponenciálnímu rozdělení světlostí v prioritním pruhu, uvažovanému v původní Sieglochově metodologii. Dále formuluje statistický model pro teorii akceptování mezer a předkládá řadu ověřených teoretických výpočtů vedoucích k obecným vztahům pro dílčí statistická rozdělení světlostí v prioritním pruhu, které právě k vozidel využilo pro svůj manévr začlenění (rozdělení akceptovaných mezer řádu k). Pomocí aktuálních empirických datových sad testujeme hypotézy o rozdělení světlostí v prioritním pruhu a analyzujeme akceptační poměry a empirická rozdělení akceptovaných mezer. Pomocí původního konceptu nakonec odhadneme implicitní akceptační pravidlo, pomocí kterého se řidič na vedlejší komunikaci rozhoduje o využití/nevyužití nabízené mezery na hlavní komunikaci. Akceptování mezer; neřízená křižovatka; modelování dopravního proudu; kapacita křižovatky; Sieglochova metodologie
eng Statistical aspects of gap-acceptance theory for unsignalized intersection capacity We partially correct and significantly deepen the Siegloch's method (1973), which is currently used to determine the capacity of unsignalized intersections. Taking into account current knowledge about microstructure of vehicular traffic flows we suggest Generalized Inverse Gaussian distribution as a theoretically and empirically substantiated alternative to the exponential distribution of priority-stream clearances, considered in Siegloch's original methodology. Furthermore, we formulate a statistical model for gap-acceptance theory and present a series of validated theoretical calculations leading to general formulas for proportion and statistical distribution of priority-stream clearances that exactly k minor-stream vehicles have utilized for their inclusion maneuver (accepted-clearance distribution of order k). Using up-to-date empirical data-sets we test hypotheses of priority-stream clearance-distribution and analyze sample acceptanceratios and empirical distribution of accepted clearances. By means of an original concept we finally estimate an implicit acceptance-rule, with the help of which a minor-street driver is deciding on acceptance/rejection of an offered priority-clearance. gap acceptance; unsignalized intersection; vehicular headway modelling; intersection capacity; Siegloch's methodology