Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Effect of the magnetorheological damper dynamic behaviour on the rail vehicle comfort: hardware-in-the-loop simulation
Autoři: Jeniš Filip | Kubík Michal | Michálek Tomáš | Strecker Zbyněk | Žáček Jiří | Mazůrek Ivan
Rok: 2023
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Actuators
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Vliv dynamických vlastností magnetorheologického tlumiče na jízdní komfort kolejového vozidla: hardware-in-the-loop simulace Mnoho publikací ukazuje, že jízdní komfort železničního vozidla může být významně zlepšen pomocí semiaktivního řízení příčných sekundárních tlumičů. Účinnost řízení tlumičů však závisí na zvoleném řídicím algoritmu a na dynamických vlastnostech tlumiče, tj. na rychlosti nárůstu a poklesu síly a na dynamickém rozsahu tlumiče. V tomto příspěvku je provedeno vyšetření vlivu těchto parametrů magnetorheologického (MR) tlumiče na účinnost S/A řízení pro několik řídicích algoritmů; navržen je i jeden nový algoritmus. Pro přiblížení se realitě byla využita technika harware in-the-loop simulace. Nejvýznamnějším zjištěním tohoto příspěvku je fakt, že nejvyšší účinnosti algoritmu není dosaženo při minimální časové konstantě tlumiče. Dále se ukazuje, že rychlost poklesu síly v tlumiči je významnější než rychlost nárůstu. Nejvyšší účinnost vykazuje algoritmus ADD-L, u kterého bylo docíleno snížení úrovně vibrací o 34 %. hardware-in-the-loop; Acceleration Driven Damper; časová konstanta; dynamický rozsah; magnetorheologický tlumič; železniční vozidlo; příčné vibrace
eng Effect of the magnetorheological damper dynamic behaviour on the rail vehicle comfort: hardware-in-the-loop simulation Many publications show that the ride comfort of a railway vehicle can be significantly improved using a semi-active damping control of the lateral secondary dampers. However, the control efficiency depends on the selection of the control algorithm and the damper dynamic behaviour, i.e., its force rise response time, force drop response time and force dynamic range. This paper examines the influence of these parameters of a magnetorheological (MR) damper on the efficiency of S/A control for several control algorithms. One new algorithm has been designed. Hardware-in-the-loop simulation with a real magnetorheological damper has been used to get close to reality. A key finding of this paper is that the highest efficiency of algorithms is not achieved with a minimal damper response time. Furthermore, the force drop response time has been more important than the force rise response time. The Acceleration Driven Damper Linear (ADD-L) algorithm achieves the highest efficiency. A reduction in vibration of 34% was achieved. hardware-in-the-loop; Acceleration Driven Damper; response time; dynamic range; semi-active; magnetorheological damper; railway vehicle; lateral vibration