Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

A Background to a Methodology for Transport Mobile Applications Designing with a Focus on EU Interoperability
Rok: 2023
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Infrastructures
Strana od-do: 1-16
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Podklady pro metodiku navrhování mobilních aplikací v dopravě se zaměřením na interoperabilitu EU Cílem evropské politiky železniční dopravy je vytvořit jednotný železniční prostor. Evropská unie (EU) za tímto účelem vydává soubory nařízení a směrnic. Jednotlivé země se podle svých možností podílejí na jejich realizaci. Cílem tohoto článku je prozkoumat současný stav interoperability v EU, zejména v České republice, a porovnat vybrané mobilní aplikace z hlediska možnosti sjednocení jejich designu mobilních aplikací. Byla použita metodika systematického přehledu literatury. Zdrojem informací byla především vědecká databáze Web of Science a databáze dokumentů EU EUR-Lex. Při zkoumání jednoho z hlavních parametrů - využití mobilních sítí - bylo zjištěno, že všechny vybrané aplikace využívají veřejné mobilní sítě, žádná z nich nevyužívá síť Global System for Mobile Communications-Railway (GSM-R). Toto zjištění potvrdilo teoretický předpoklad, že tato síť není v současné době připravena na víceméně masivní provoz mobilních aplikací. Možnost využití železniční mobilní sítě nové generace je otevřená k diskusi jako jeden z dalších kroků k zajištění interoperability telematických aplikací. © 2023 autorů. Translated with DeepL.com (free version) doplnit
eng A Background to a Methodology for Transport Mobile Applications Designing with a Focus on EU Interoperability European rail transport policy aims to create a single railway area. European Union (EU) issues, for this purpose, sets of regulations and directives. Individual countries are involved in its implementation according to their capabilities. The aim of this article is to examine the current state of interoperability in the EU, especially in the Czech Republic, and to compare selected mobile applications regarding the possibility of unifying their design of mobile applications. A systematic literature research review methodology was used. The sources of information were mainly the scientific database Web of Science and the database of EU documents EUR-Lex. When examining one of the main parameters—the use of mobile networks—it was found that all of the selected applications use public mobile networks, none of them uses the Global System for Mobile Communications–Railway (GSM–R) network. This finding confirmed the theoretical assumption that this network is not currently ready for more or less massive operation of mobile applications. The possibility of using the next generation railway mobile network is open for discussion as one of the next steps to ensure interoperability in telematics applications. © 2023 by the authors. European Union; FRMCS; GSM–R; interoperability; mobile applications; railways