Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Vehicle wheel positioning innovation on a machine for measuring the contact parameters between a tyre and the road
Autoři: Jilek Petr
Rok: 2023
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: The Archives of Automotive Engineering - Archiwum Motoryzacji
Strana od-do: 31-43
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Inovace polohování kol vozidla na stroji pro měření kontaktních parametrů mezi pneumatikou a vozovkou Tento článek se zabývá vývojem a návrhem na rozšíření použití zařízení pro měření adhezní síly mezi vozovkou a silničním vozidlem. Skutečná poloha kola vozidla vzhledem k válci simulujícímu vozovku je v tomto provedení DA pomocí šroubového upínacího kloubu a dorazů. Toto provedení má omezující použití. Pokud se poloha kola vozidla vůči otáčejícímu se válci změní, musí se zkouška přerušit. Proto byl adhezor modernizován. Rozšíření jeho použití spočívá v tom, že je doplněno o ovládání měřicí hlavy z pracoviště mimo oblast rotujících částí DA. Modernizace je navíc doplněna o nástavec s hydraulickým systémem umožňujícím změnu polohy kola vozidla vůči rotujícímu válci simulujícímu vozovku. Vstupní hodnoty zatížení byly stanoveny z přiléhajících požadovaných provozních parametrů a ze simulace zatížení v softwaru MSC Adams. Hydraulické válce byly navrženy v souladu s výsledky maximálního provozního zatížení a montážního prostoru. Stávající konstrukce byla upravena a doplněna o nové díly pro použití těchto hydraulických válců. Příspěvek se zabývá pouze oblastí nových klíčových prvků. Využití zařízení bylo rozšířeno o vylepšení DA, například o možnost simulace chování kola vozidla při jízdě v podepřeném stavu, a tím lze zařízení využít i pro potřeby výzkumu v oblasti hluku emitovaného při styku pneumatiky s vozovkou. V důsledku inovace se rozšířilo využití unikátního zařízení pro testování pneumatik, čímž se zvýšila bezpečnost a šetrnost silničních vozidel k životnímu prostředí. adhezní síla; testování vozidla; dynamický adhezor; elektromobil; MKP
eng Vehicle wheel positioning innovation on a machine for measuring the contact parameters between a tyre and the road This article deals with the development and proposal to increase the application of equipment for measuring the adhesion force between the road and the road vehicle. The device enabling the adhesion force measurement of a rotating vehicle wheel is called a dynamic adhesor. The actual position of the vehicle wheel relative to the road-simulating cylinder is, in the present embodiment of the dynamic adhesor, by means of a bolted clamping joint and stops. This embodiment has limiting applications. the test must be aborted, if the position of the vehicle wheel relative to the rotating cylinder changes. Therefore, the adhesor has been upgraded. The upgrade consists of adding a hydraulic control to allow repositioning of the vehicle wheel online without interrupting the experiment, from a workstation outside the rotating parts area. Input load values were determined from the adherent desired operating parameters and from the load simulation in the MSC Adams software. Hydraulic cylinders were designed in accordance with the results of the maximum operating loads and installation space. The current construction was adapted and supplemented with new parts for the use of these hydraulic cylinders. The article only deals with the area of new key elements. The equipment’s use has been expanded by improving the dynamic adhesor, for example, with the possibility of simulating the vehicle wheel’s driving behaviour when the vehicle is propped up, and in this way, the equipment can also be used for any required research in regard to noise emitted from the tyre’s road contact. As a result of innovation, the use of the unique tyre-testing equipment has been expanded, increasing the safety and environmental friendliness of road vehicles. adhesion force; vehicle testing; dynamic adhesor; electric car; FEM