Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Vliv semiaktivního řízení tlumičů vrtivých pohybů na kritickou rychlost železničního vozidla
Autoři: Jeniš Filip | Michálek Tomáš
Rok: 2023
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Zborník prednášok XXVI. medzinárodnej konferencie Súčasné problémy v koľajových vozidlách – PRORAIL 2023, Diel I
Název nakladatele: VTS pri Žilinskej univerzite
Místo vydání: Žilina
Strana od-do: 213-220
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Vliv semiaktivního řízení tlumičů vrtivých pohybů na kritickou rychlost železničního vozidla Kritickou rychlostí železničního vozidla nazýváme rychlost, při které pohyb jeho dvojkolí ztrácí stabilitu - dochází k nadměrnému rozvinutí samobuzeného příčného kmitání dvojkolí ve volném kanálu koleje s negativními důsledky na silové působení vozidla na kolej a jízdní komfort. V rámci jízdních zkoušek musí vozidlo prokázat stabilní chod při rychlosti alespoň o 10 % vyšší, než je maximální provozní rychlost daného vozidla. Tento příspěvek se zabývá vlivem semiaktivně řízených tlumičů vrtivých pohybů podvozků na stabilitu jízdy vozidla - je demonstrován potenciál zvýšení kritické, a tedy i provozní rychlosti vozidla. Vliv semiaktivního řízení tlumičů na stabilitu jízdy vozidla je zde zkoumán v simulačním prostředí na multi-body modelu moderní čtyřnápravové elektrické lokomotivy o hmotnosti 90 t. Výsledky simulačních výpočtů ukazují, že kritickou rychlost vyšetřovaného vozidla je teoreticky možné zvýšit až na 500 km/h, resp. o 250 km/h oproti pasivním tlumičům. železniční vozidlo; stabilita jízdy; kritická rychlost; tlumiče vrtivých pohybů; semiaktivní řízení; multi-body simulace
eng The effect of semi-active control of bogie yaw dampers on the railway vehicle critical speed We call the critical speed of a railway vehicle the speed at which the movement of its wheelsets loses stability - it leads to excessive development of the self-excited lateral vibration of the wheelsets in the gauge clearance with negative consequences for the force of the vehicle on the track and ride comfort. As a part of the running tests, the vehicle must demonstrate a stable run at the speed at least by 10 % higher than the maximum operating speed of the vehicle. This paper deals with the effect of semi-actively controlled bogie yaw dampers on the vehicle running stability – the potential for increasing the critical, and thus also the maximum operating speed of the vehicle, is demonstrated. The influence of semiactive damper control on the vehicle running stability is investigated by simulations on a multi-body model of a modern four-axle electric locomotive with a total weight of 90 t. The simulation results show that the critical speed of the investigated vehicle can be theoretically increased up to 500 km/h, i.e. by 250 km/h compared to application of passive dampers. railway vehicle; running stability; critical speed; yaw dampers; semi-active control; multi-body simulation