Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Provoz elektrických jednotek v podmínkách ČH(E)Ž
Autoři: Šlapák Jiří | Lokvenc Michal | Michálek Tomáš | Hába Aleš | Bílek Aleš
Rok: 2023
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Zborník prednášok XXVI. medzinárodnej konferencie Súčasné problémy v koľajových vozidlách – PRORAIL 2023, Diel II
Název nakladatele: VTS pri Žilinskej univerzite
Místo vydání: Žilina
Strana od-do: 313-322
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Provoz elektrických jednotek v podmínkách ČH(E)Ž Čiernohronská železnice (ČHŽ) je známou turistickou lesní dráhou o rozchodu 760 mm, jejíž kmenová trať dnes spojuje Chvatimech s Čiernym Balogem a Dobročí. V rámci plánů na nevyhnutelnou obnovu trati vznikl projekt její kompletní modernizace vč. elektrizace a začlenění do IDS Banskobystrického kraje. Pro potřeby realizace nového provozního konceptu již byly do majetku ČHŽ od společnosti Waldenburgerbahn pořízeny elektrické jednotky, tvořené motorovým a řídicím vozem a provozované původně ve Švýcarsku na rozchodu 750 mm. Protože má provoz úzkorozchodných vozidel určitá specifika, věnoval se této problematice studentský projekt a diplomová práce, řešené v letech 2022-2023 na Dopravní fakultě Jana Pernera Univerzity Pardubice. Tento příspěvek shrnuje okruhy problémů, jež byly v rámci práce řešeny, tedy zejména posouzení bezpečnosti proti vykolejení upravené jednotky (dosazení motorgenerátoru do řídicího vozu jednotky pro dočasný provoz na neelektrifikované trati), posouzení kompatibility vozidla určeného původně pro provoz na trati o rozchodu 750 mm a infrastruktury se jmenovitým rozchodem koleje 760 mm a simulace jízdy vozidla prováděné za účelem odhadu předpokládaného opotřebení kol při provozu vozidel na trati. Čiernohronská železnica; úzkorozchodná trať; elektrická jednotka; bezpečnost proti vykolejení; interakce vozidlo-kolej; opotřebení jízdního obrysu kola; simulační výpočty
eng Operation of EMUs in conditions of Čierny Hron (Electric) Railway The Čierny Hron Railway (ČHŽ) is a well-known tourist forest railway with a track gauge of 760 mm, whose main line today connects Chvatimech with Čierny Balog and Dobroč. As part of the plans for the renewal of the line, a project was created for its complete modernization incl. electrification and inclusion in the ITS of the Banská Bystrica Region. For the purposes of implementing the new operational concept, several EMUs have already been purchased from the Waldenburgerbahn company for the property of ČHŽ. These EMUs consist of a motor and driving car and were operated in Switzerland on a track gauge of 750 mm. Since the operation of railway vehicles on the narrow gauge has certain specificities, this issue was dealt within a student project and diploma thesis, solved in 2022-2023 at the Faculty of Transport Engineering of the University of Pardubice. This contribution summarizes the areas of problems that were solved as part of these works, i.e. the derailment safety assessment of the modified unit (installation of the motor-generator in the driving car for temporary operation on a non-electrified line), the compatibility assessment of the vehicle originally intended for operation on a track gauge of 750 mm and infrastructure with a track gauge of 760 mm and multi-body simulations performed to estimate the expected wheel wear during the operation. Čierny Hron Railway; narrow gauge track; electric multiple unit; safety against derailment; vehicle/track interaction; wheel profile wear; multi-body simulation