Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

VZÁJEMNÝ VZTAH DVOJKOLÍ-KOLEJ V OBLOUCÍCH VELMI MALÝCH POLOMĚRŮ
Autoři: Hába Aleš | Jarolín Zdeněk
Rok: 2023
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Zborník prednášok XXVI. medzinárodnej konferencie Súčasné problémy v koľajových vozidlách – PRORAIL 2023, Diel I
Název nakladatele: VTS pri Žilinskej univerzite
Místo vydání: Žilina
Strana od-do: 149-157
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze VZÁJEMNÝ VZTAH DVOJKOLÍ-KOLEJ V OBLOUCÍCH VELMI MALÝCH POLOMĚRŮ Příspěvek je zaměřen na problémy vyskytující se při průjezdu historických dvounápravových tramvají obloukem velmi malého poloměru (18÷20 m) v podmínkách brněnského tramvajového provozu. V úvodní části je popsáno postavení dvojkolí i celého podvozku či pojezdu v oblouku malého poloměru a s tím spojené důsledky týkající se opotřebení koleje. Hlavní část příspěvku se zaměřuje na rozbor vzájemného vztahu dvojkolí – kolej, který je prezentován formou příčných a podélných řezů kontaktní rovinou, a to jak pro historické dvounápravové tramvaje, tak i pro aktuálně běžně provozované tramvaje. Uvažovány jsou přitom dva různé jmenovité tvary příčných profilů hlav kolejnic (NT1R10 a NT3). V závěrečné části je pak provedena diskuze nad možným řešením analyzovaných problémů souvisejících s provozem historických dvounápravových tramvají. tramvaj; žlábková kolejnice; dvojkolí-kolej
eng WHEELSET–TRACK INTERACTION IN VERY SMALL RADIUS CURVES The paper is focused on the problems occurring in the course of the 2-axle historical tram types passing through very small radius curves (18÷20 m) in a condition of the Brno’s tram traffic. In the introduction a position of a wheelset or even a bogie or a running gear in a small radius curve is described in connection with results related to rail wear. The main part of the paper is concerned to the wheelset – track interaction analysis which is presented in a form of lateral and longitudinal cross-sections through the contact plane for the 2-axle historical tram types as well as the presently operated trams. The two different nominal rail profiles (NT1 and NT3) are considered in this case. In the conclusion a discussion about the solution of the analyzed problems connected with the 2-axle historical tram types operation is carried out. tram; groved rail; wheelset-track