Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Experimentální ověření vlivu spinu na síly v kontaktu kolo-kolejnice: současný stav poznání
Rok: 2023
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Zborník prednášok XXVI. medzinárodnej konferencie Súčasné problémy v koľajových vozidlách – PRORAIL 2023, Diel II
Název nakladatele: VTS pri Žilinskej univerzite
Místo vydání: Žilina
Strana od-do: 175-182
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Experimentální ověření vlivu spinu na síly v kontaktu kolo-kolejnice: současný stav poznání Spin je jedním z relativních skluzů popisujících kinematiku relativního pohybu - vrtný pohyb - dvou těles v kontaktu s existencí tření. V jeho důsledku vznikají deformace kontaktních povrchů, a tedy tečná napětí. Jejich výsledkem je příčná tečná skluzová síla a tzv. spinový moment. Z hlediska kontaktu kolo-kolejnice jsou nejdůležitější experimentální metody zaměřené zejména na měření příčné skluzové síly. Tento typ experimentu lze uskutečnit dvěma metodami, jejichž popis a výsledky publikovali Johnson a Brickle a které jsou analyzovány v tomto příspěvku. V obou případech byly experimentální podmínky oproti skutečnému kontaktu kolo-kolejnice zjednodušeny (hertzovská geometrie, menší rozměry těles a velikosti zatížení, neexistence podélného skluzu). Tedy z této rešerše zároveň vyplývají požadavky na nové, komplexnější měření, které bude provedeno na DFJP UPCE. kontakt kolo-kolejnice; kontaktní mechanika; spin; skluz; kladkový stav
eng Experimental proof of spin influence on rail-wheel contact forces: state of present knowledge This paper deals with measurements of a spin influence on rail-wheel contact forces. The spin is one of the creepages used to describe kinematics of a relative motion - rotation about contact normal axis - of two contacting bodies with friction. Deformations of the contacting surfaces are caused due to the spin and thus a tangential traction arises. Its results are lateral creep force and spin moment. With focus on rail-wheel contact, the most important experimental methods are mainly based on measurements of the lateral force. Two methodologies can be used for these experiments, as described, including results, by Johnson and Brickle - these works are summarized and analyzed in the present paper. Within Johnson’s and Brickle’s experiments the conditions were simplified in comparison to real rail-wheel contact (hertzian geometry, smaller test bodies and force loads, without longitudinal creepage). Thus, from this literature research arise requirements for more complex experiments which are going to be performed on DFJP UPCE. wheel-rail contact; contact mechanics; spin; creepage; roller rig