Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Job satisfaction and perceived workload in the context of personality typology among subway train drivers
Rok: 2023
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Frontiers in Psychology
Strana od-do: 1-15
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Vnímaná pracovní zátěž a pracovní spokojenost v kontextu typologie osobnosti: Případová studie strojvedoucích metra Pracovní spokojenost je téma, které je velmi aktuální ve všech odvětvích národního hospodářství po celém světě. Spokojený zaměstnanec svou činností v mnohem větší míře zvyšuje výkonost podniku, než zaměstnanec, který je nespokojený. Spokojený zaměstnanec současně také zvyšuje hodnotu lidského kapitálu podniku, jež má zásadní vliv na celkovou hodnotu podniku. Spokojený zaměstnance však není „status“, kterého když se dosáhne, tak je trvalý. Spokojenost zaměstnance může ovlivnit celá řada faktorů, jedním z nich je i vnímaná pracovní zátěž v důsledku výkonu pracovní pozice. Cílem článku je ověřit, zda existuje prokazatelný vliv vnímané pracovní zátěže na spokojenost zaměstnanců. Tento vztah bude zkoumán na strojvedoucích metra v metropoli státu EU. V rámci ověření daného vztahu je zkoumán také faktor psychologický a sice, zda existuje vztah mezi vnímanou pracovní zátěží a spokojeností strojvedoucí metra v závislosti na osobnostní typologii dle MBTI testu. Uvedené závislosti jsou ověřovány prostřednictvím korelační analýzy u získaného datového souboru, který je komplexní. V rámci výzkumu se podařilo získat data od celého základního souboru respondentů, a sice od 654 strojvedoucích metra. Výsledky potvrdily existující vliv vnímané pracovní zátěže na spokojenost zaměstnanců a současně také vliv vnímané pracovní zátěže na spokojenost zaměstnanců dle osobností typologie MBTI testu. Zjištěné výsledky jsou jednoznačně přínosem pro managment dopravních podniků, zejména těch, kteří svou činnost vykonávají v oblasti osobní dopravy, konkrétně v oblasti zajišťující dopravní obslužnost metrem. lidský kapitál; pracovní zátěž; pracovní spokojenost; pracovní výkon; typologie osobnosti
eng Job satisfaction and perceived workload in the context of personality typology among subway train drivers Job satisfaction is a highly relevant topic across all sectors of the national economy worldwide. A contented employee significantly enhances a company’s performance compared to a dissatisfied one. Simultaneously, a contented employee increases the human capital value of the company, which has a substantial impact on its overall value. However, employee satisfaction is not a static state; it can be influenced by various factors, one of which is perceived workload resulting from the nature of the job. The aim of this article is to investigate whether there is a demonstrable impact of perceived workload on employee satisfaction. This relationship is examined within the context of subway train drivers in the Czech Republic. In exploring this relationship, we also delve into the psychological factor of whether there is a connection between perceived workload and the satisfaction of subway train drivers based on their personality types according to the MBTI test. These dependencies are assessed through correlation analysis using a comprehensive dataset obtained. In the course of the research, data were collected from the entire basic sample of respondents, namely from 654 subway train drivers. The results confirmed the existing influence of perceived workload on employee satisfaction and, concurrently, the influence of perceived workload on employee satisfaction based on the personality typology determined by the MBTI test. These findings are undoubtedly beneficial for the management of transportation companies, particularly those involved in passenger transportation, specifically in the provision of subway services. human capital; job performance; job satisfaction; perceived workload; personality typology