Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Activities of car drivers performed during waiting in front of traffic lights at road junctions
Rok: 2024
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Transactions on Transport Sciences
Strana od-do: 14-27
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Aktivity řidičů silničních vozidel vykonávané při čekání před světelně řízenými křižovatkami Cílem příspěvku je vymezit aktivity, které jsou vykonávány osobami řídícími (silniční motorová vozidla) během čekání před světelně řízenými křižovatkami v městském prostředí a stanovit, jak jsou časté. Některé z těchto aktivit mohou být vlivem vedoucím k možné dopravní nehodě. Výzkum je založen na vzorku 17 088 vozidel. Data byla získána na 67 ulicích v 5 městech České republiky (Praha, Brno, Pardubice, Olomouc, Frýdek-Místek) od IV/2022 do VI/2023. Data byla získávána manuálně průzkumem. Bylo definováno a posuzováno 7 druhů aktivit – sledování dopravní situace; mobilní telefon; kontrolní prvky (vozidla); hovor s ostatními ve vozidle; papírové dokumenty; skupina pro pití, jídlo a kouření; úpravy zevnějšku. Modifikovaná SWOT analýza je uplatněna pro definování těchto aktivit. Všechny tyto druhy aktivit a jejich dopady na řízení jsou diskutovány. Zjištěná data jsou vyhodnocena dopravně-technologickým i statistickým pohledem. Prostředky popisné statistiky a χ2 test dobré shody jsou využity. Data jsou porovnávána podle měst, ale i podle směru jízdy (do/z centra měst). Vztah ke vzdálenosti od centra města je zkoumán v případě Prahy. Rozdíly u vozidel vyjíždějících z obytných oblastí a od obchodních zón jsou rovněž zmíněny. Sledován je i vliv tramvajové dopravy. Hlavním zjištěním je, že cca 65 % osob řídících automobil nadále sleduje dopravní situaci při čekání před řízenou křižovatkou. Hovor s ostatními je zaznamenán ve 14 % případů. Obsluhu kontrolních prvků pak ve 4 % případů. Zbývajících 17 % vykonává další (a potenciálně rizikové) aktivity – mobilní telefon 8 %; pití+jídlo+kouření 6 %; úprava zevnějšku 2 %; čtení papírových dokumentů 1 %. Z dopravně-technologického pohledu je možné tuto strukturu označit za reprezentativní. Byly zaznamenány i další vztahy mezi zmíněnými fakty, ale tyto jsou méně významné. Zvýšený výskyt aktivit pití+jídlo+kouření a úprava zevnějšku v okolí nákupních center je příkladem. Příspěvek je doplněn porovnáním mezi preferencemi vyjádřenými v aktivity řidičů; řidiči silničních motorových vozidel; řízení vozidla; signál Stůj! na křižovatce; silniční doprava; čekání před signalizací
eng Activities of car drivers performed during waiting in front of traffic lights at road junctions The aim of the paper is to define activities performed by car (vehicle) drivers while waiting at traffic lights in city areas and how frequent they are. Some of these activities could be a factor leading to possible traffic accident. The research is based on the sample of 17,088 surveyed vehicles. Data were collected on 67 streets in 5 cities in the Czech Republic (Praha, Brno, Pardubice, Olomouc, Frýdek-Místek) from IV/2022 to VI/2023. The way of survey is manual data collection. There are defined and assessed 7 groups of activities – following traffic situation; cellular phone; (vehicle) control elements; talking to other people in a vehicle; paper documents; drinking+eating+smoking; and dressing-up. The modified SWOT analysis is applied in process of definition of these groups of activities. All these activity groups and their impacts on vehicle driving are discussed in the paper. The data collected are assessed in transport technology as well as statistics points of view. Means of descriptive statistics and Goodness-of-Fit test are applied. Data are compared by city as well as by direction of drive (towards/outwards or around the city centre). The relation to the distance from the city centre is assessed in the case of Prague. Differences by drivers leaving residential areas and shopping centres are discussed, as well as the impact of tram transport. The main result is that ca. 65% of drivers still follow traffic while waiting at traffic lights. Talking to others in vehicle is recorded by 14% of drivers. Vehicle control elements are manipulated by 4%. The remaining 17% of drivers perform other (and may be riskier) activities – cellular phone 8%; drinking+eating+smoking 6%; dressing-up 2%; and paper documents 1%. From a transport technology point of view, this structure should be considered as representative. Relationships to some of the facts mentioned were recorded, but they are seen to be not so significant. The increased frequency of ‘drinking+eating+sm Activities of drivers; Car drivers; Driving a vehicle; Red ligth at intersection; Road transport; Traffic ligths; Wating at traffic lights