Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Analysis of Changes in Soot Content in Engine Oils under Operating Conditions
Autoři: Zajac Grzegorz | Golebiowski Wojciech | Szczepanik Malgorzata | Wolak Artur | Sejkorová Marie
Rok: 2023
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Lubricants
Název nakladatele: MDPI
Místo vydání: BASEL
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Analýza změn obsahu sazí v motorových olejích za provozních podmínek Olej má významný vliv na stav motoru. Určení jeho degradace umožňuje společnostem maximalizovat dostupnost konkrétního vozidla a vozového parku obecně. Při vývoji degradace motorového oleje je jednou z nejdůležitějších proměnných považován obsah sazí. V článku jsou prezentovány výsledky zkoumání směru a závažnosti změn obsahu sazí a jejich rozptylu v motorovém oleji, ke kterému docházelo během skutečného provozu motoru během čtyř kompletních intervalů výměny. Zkoumaný olej byl provozován v městském autobusu. Obsah sazí byl stanoven v souladu s ASTM E2412-10, zatímco velikost disperze byla stanovena pomocí testu suché kapky v souladu s ASTM D7899. Získané výsledky poskytují základ pro závěr, že směr změny obsahu sazí v každém intervalu se vyznačuje vysokým stupněm homogenity. Pokud jde o stupeň usazování sazí, byla mezi studovanými intervaly pozorována vysoká úroveň podobnosti. Studium změny stupně disperze oleje pomocí metody "kapková zkouška" umožnilo potvrdit trend klesající disperze s rostoucím počtem. Získané výsledky vedly k vývoji statistického modelu popisujícího tyto vztahy. saze v oleji; analýza oleje; vyčerpání aditiv; monitorování stavu;městské autobusy
eng Analysis of Changes in Soot Content in Engine Oils under Operating Conditions Oil has an enormous influence on the condition of the engine. Determining its degradation allows companies to maximize the availability of a specific vehicle and fleet of vehicles in general. In the evolution of engine oil degradation, one of the variables considered to be the most important is soot content. This article examines the direction and severity of soot content and dispersion changes in engine oil occurring during actual engine operation during four complete change intervals. The oil under study was operated in a city bus. It belonged to the fleet of vehicles of a transport company from new to the mileage of about 200,000 km. Soot content was determined in accordance with ASTM E2412-10, while dispersion size was determined using the dried drop test in accordance with ASTM D7899. The results obtained provide the basis for the conclusion that the direction of change in soot content in each interval is characterized by a high degree of homogeneity. With respect to the degree of soot build-up, a high level of similarity was observed between the intervals studied. The study of change in the degree of oil dispersion using the ""drop on blotter"" method made it possible to confirm the trend of decreasing dispersion as the run increases. The obtained results led to the development of a statistical model describing these relationships. soot in oil; oil analysis; additive depletion; condition monitoring; urban buses