Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Semi-active yaw dampers in locomotive running gear: New control algorithms and verification of their stabilising effect
Autoři: Jeniš Filip | Michálek Tomáš | Kubík Michal | Hába Aleš | Strecker Zbyněk | Žáček Jiří | Mazůrek Ivan
Rok: 2024
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Journal of Vibration and Control
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Semiaktivní tlumiče vrtivých pohybů v pojezdu lokomotivy: Nové řídicí algoritmy a ověření jejich stabilizujícího účinku Je obecně známo, že semiaktivně (S/A) řízené tlumiče mohou citelně zlepšit jízdní komfort silničních či kolejových vozidel. V případě železničních vozidel je možné komfort zlepšit použitím semiaktivně řízených svislých nebo příčných tlumičů sekundárního vypružení. Mimo to poskytuje S/A řízení možnost řešení protichůdných požadavků na tlumení v různých režimech jízdy pro aplikaci v tlumičích vrtivých pohybů. Tento případ však dosud nebyl dostatečně vyšetřován. Tento příspěvek se proto zabývá použitím semiaktivně řízených magnetorheologických tlumičů v podvozku lokomotivy za účelem snížení intenzity vrtivých pohybů. Jsou zde ukázány jak konstrukce magnetorheologického tlumiče vrtění, tak i nové řídicí algoritmy řízení tlumičů a jejich aplikace v multi-body modelu lokomotivy za účelem simulace rychlé jízdy na reálné přímé koleji. Významná část práce je zaměřena na vliv úrovně tlumicí síly a času odezvy tlumiče. Výsledky ukazují, že semiaktivní řízení tlumičů vrtění umožňuje snížení příčných kmitů skříně vozidla o 60 % a zlepšení stability jízdy v podmínkách vysoké ekvivalentní konicity. Kritická rychlost může být teoreticky zvýšena o více než 250 km/h. Účinnost navrženého semiaktivního řízení přitom roste s rostoucí rychlostí a se zkracující se dobou odezvy. S/A řízení je však nejúčinnější v podmínkách nízké ekvivalentní konicity. semiaktivní; magnetorheologický; tlumič; vrtivý pohyb; železniční vozidlo; podvozek; stabilita jízdy
eng Semi-active yaw dampers in locomotive running gear: New control algorithms and verification of their stabilising effect It is generally accepted that semi-actively (S/A) controlled dampers can significantly improve the behaviour of a road or rail vehicle. In the case of a railway vehicle, it is possible to increase comfort using S/A control of vertical or lateral secondary dampers. On another way, S/A control offers the possibility of solving a contradiction in the damping requirements for different driving modes, in the case of control of bogie yaw dampers. However, this case has not yet been sufficiently investigated. This paper deals with applying magnetorheological dampers with semi-active control in the locomotive bogie to reduce hunting oscillation. The magnetorheological bogie yaw damper design, new algorithms for its control and application on a complex multi-body locomotive model that simulates fast running on a real straight track are shown. An essential part of the paper focuses on the effect of the damping force level and damper force transient response time. The results have shown that using the semi-active control of the yaw dampers makes it possible to reduce vehicle body lateral oscillation by 60% and improve running stability for higher equivalent conicity and subcritical speed. The critical speed can be increased by more than 250 km/h. The efficiency of the proposed semi-active control increases with increasing damping force level and decreasing transient response time. The control is most effective under conditions of low equivalent conicity. semi-active; magnetorheological; damper; hunting oscillation; railway vehicle; bogie; running stability