Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Curving and running resistance of freight trains: current experience with on-track measurements
Rok: 2024
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Vehicle System Dynamics
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Odpor z oblouku a vozidlový odpor nákladních vlaků: současné poznatky z měření na trati Odpor z jízdy obloukem ovlivňuje průjezd vozidla obloukem koleje. Pro použití v trakčních výpočtech se pro odhad jeho velikosti používají v různých zemích různé empirické vztahy. Stanovit přesnou hodnotu tohoto odporu je přitom prakticky nemožné, neboť závisí na různých - do určité míry náhodných - parametrech. V rámci experimentálního výzkumu jízdních odporů nákladních vlaků na Dopravní fakultě Jana Pernera Univerzity Pardubice byla v minulých letech realizována řada měření v běžných provozních podmínkách na české železniční síti. Část takto získaných výsledků je přitom využitelná pro kvantifikaci odporu z jízdy obloukem, a proto jsou použité metody a příslušné výsledky prezentovány v tomto článku. Kromě toho je navržen nový obecný vzorec vozidlového odporu nákladních vlaků, který je založen právě na výsledcích příslušných měření. Pozornost je také věnována vlivu kvality trati na vozidlový odpor. vozidlový jízdní odpor; odpor z jízdy obloukem; železniční vozidlo; nákladní vlak; měřicí šroubovka
eng Curving and running resistance of freight trains: current experience with on-track measurements Curving resistance affects the railway vehicle running through curves. For its estimation in train dynamics calculations, different empirical formulas are used in various countries. It is practically impossible to determine its exact value because of its dependency on various - to some extent random - parameters. In the framework of the experimental research of running resistance of freight trains at the Faculty of Transport Engineering of the University of Pardubice, measurements in regular operation conditions on the Czech railway network were realised in recent years. Because some of these results can be used to quantify the curving resistance, the applied evaluation methods and the relevant results are presented in this paper. Besides that, a new general formula of running resistance for freight trains, based on the measurement results, is proposed. Attention is also paid to the effect of track quality on the vehicle running resistance. vehicle running resistance; curving resistance; railway vehicle; freight train; instrumented screw coupling