Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Kinematika říditelných kol přípojného vozidla
Autoři: Jilek Petr
Rok: 2024
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Perner´s Contacts
Strana od-do: 1-9
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Kinematika říditelných kol přípojného vozidla Příspěvek řeší kinematickou vazbu průjezdu silničního vozidla zatáčkou. V textu je zpracována problematika kinematiky zatáčení u silničních vozidel, a to zejména jízdní soupravy. Za jízdní soupravu jsem zvolil nákladní tažné vozidlo a návěs. U konvenční jízdní soupravy při průjezdu zatáčkou dochází k odlišné stopě kol tažného vozidla a kol přípojného vozidla. Touto skutečností dochází ke zvětšení jízdní stopy (šířky jízdního pruhu). Jedná se o stav, který je velmi limitující při manipulaci s vozidlem v omezené prostoru, jako jsou městské ulice a silnice nižších tříd. Proto jsem se v příspěvku zabýval matematickou definici pro úhel natočení rejdových náprav návěsu. Výsledkem z příspěvku jsou odvozené kinematické vztahy, které definují dílčí úhly natočení náprav návěsu a to tak, aby právě tato kola kopírovala jízdní stopu tažného vozidla. Současně je teoretická stránka aplikována konkrétní případ tahače a návěsu. Tímto opatřením se výrazně zlepší manipulovatelnost s jízdní soupravou a velký přínos spatřuji i při autonomní jízdě soupravy. Kdy u přípojného vozidla je plně dostačující menší počet snímačů mapujících okolí vozidla při zachování vysokého stupně bezpečnosti. přípojné vozidlo; řízení; stabilita vozidla
eng Trailer steering wheel kinematics This paper addresses the issue of a road vehicle passing around a curve. The text discusses the kinematics of negotiating a curve for road vehicles, particularly for a vehicle combination. I chose a truck tractor and trailer as the vehicle combination. In a conventional combination, the wheel tracks of the tractor and the trailer wheels are different when going around a curve. This makes the path (lane width) bigger. This situation is very limiting when manoeuvring the vehicle in confined spaces, such as city streets and minor roads. Therefore, in the paper I have dealt with a mathematical definition for the trailer wheel angle. The outcome of this paper is a mathematical model offering a definition of the partial angles of rotation of the trailer axles so that these wheels follow the path of the tractor. This will significantly improve the manoeuvrability of the vehicle. I also foresee a great benefit in the autonomous driving of a vehicle combination. It is fully sufficient for the trailer to have fewer sensors mapping the vehicle’s surroundings without compromising the high level of safety. trailer; steering; vehicle stability