Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Assessment of oil change intervals in urban buses based on the selected physicochemical properties of used engine oils
Autoři: Gołębiowski Wojciech | Zając Grzegorz | Sejkorová Marie | Wolak Artur
Rok: 2024
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Combustion Engines
Strana od-do: 15-23
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Posouzení intervalů výměny olejů v městských autobusech na základě vybraných fyzikálně-chemických vlastností použitých motorových olejů V příspěvku jsou uvedeny výsledky analýzy vybraných fyzikálně-chemických parametrů motorových olejů po jejich použití. Oleje byly získány jak z městských autobusů, které patří do vozového parku městského dopravního podniku v polském Lublinu, ale také z města Pardubice v České republice. Bylo testováno pět vzorků polosyntetického oleje 10W40 a čtyři vzorky syntetického oleje 5W30. Kinematická viskozita při 40 °C a 100 °C, oxidace, nitrace, sulfonace, celkové číslo kyselosti (TAN), celkové číslo alkality (TBN), obsah protioděrové přísady , obsah vody a obsah glykolu byly hodnoceny pomocí infračervené spektroskopie (FTIR). Testy byly provedeny podle normy ASTM E2412-10. V článku jsou také uvedeny výsledky překročení limitních hodnot pro vybrané parametry. Výsledky výzkumu lze využít při optimalizaci intervalu výměny motorového oleje tak, aby rozhodnutí o výměně oleje bylo opodstatněné jak po ekonomické, tak technické stránce s přihlédnutím k nutnosti zachování životnosti autobusu. degradace; motorový olej; FTIR; výměna oleje; městské autobusy
eng Assessment of oil change intervals in urban buses based on the selected physicochemical properties of used engine oils The paper presents the results of the analysis of selected physicochemical parameters of engine oils after their use. The oils were obtained both from urban buses belonging to the fleet of a municipal transport company in Lublin, Poland but also from the city of Pardubice in the Czech Republic. Five samples of 10W40 semi-synthetic oil and four samples of 5W30 synthetic oil were tested. Kinematic viscosity at 40°C and 100°C, oxidation, nitration, sulfonation, total acid number (TAN), total base number (TBN), remaining antiwear additives, water content and glycol content, were assessed using infrared spectroscopy (FTIR). The tests were performed on the basis of the ASTM E2412-10 standard. The article also presents the exceedance of the limit values results for the selected parameters. The results of the research can be used in optimizing the engine oil change interval so that the decision to replace the oil is justified both in economic and technical terms, taking into account the need to maintain the service life of the bus. © 2024, Polish Scientific Society of Combustion Engines. All rights reserved. degradation; engine oil; FTIR; oil change; urban buses